ANNONS

Allt fler svenskar handlar sitt dagliga bröd på nätet

Allt fler svenskar handlar sitt dagliga bröd på nätet

Det har har tagit lite tid för svenskarna att känna sig bekväma med att göra sina matinköp på nätet, men nu väljer allt fler att handla sin mat online. Färska siffror från Svensk Digital Handel visar att försäljningen av livsmedel ökade med 33 procent under årets första kvartal.

ANNONS

Efter en trög start har den digitala livsmedelsförsäljningen fått fart på senare tid och under 2013 ökade försäljningen på nätet med 38 procent jämfört med föregående år. Och det ser ut att hålla i sig även under 2014.

Första kvartalet i år visar på en oerhört stark tillväxt för livsmedelsförsäljarna på nätet. Totalt ökade livsmedelsförsäljningen med 33 procent jämfört med motsvarande period förra året. Det visar Svensk Digital Handels D-food Index, en ny men återkommande kvartalsrapport avseende livsmedelsförsäljningen på nätet.

– Infrastrukturen finns på plats nu och företagen har mognat och konsumenterna blir allt mer vana vid att handla på nätet. Vi handlar inte längre bara kläder, böcker eller elektronik utan praktiskt taget alla branscher finns representerade på nätet och växer. Detta gör det extra intressant att följa livsmedelsbranschens utveckling på nätet, vilket D-food Index kommer att göra säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.

Lösplock i topp

D-food Index tas fram i samarbete med HUI Research och i rapporten har man delat upp mat på nätet i två kategorier. Färdiga middagslösningar, som tidigare varit de mest populära bland konsumenterna, och Lösplock.

Här har man på senare tid sett ett tronskifte och nu är det än mer tydligt. Middagslösningar ökade under första kvartalet med 25 procent medan Lösplock ökade med hela 51 procent. Och den här ökningen tror Svensk Digital Handel kommer hålla i sig under hela 2014.

– Allt fler konsumenter får ökade möjligheter till att handla mat på nätet och i dagens tidspressade samhälle är det prioriterat med effektivitet, bekvämlighet och tidsbesparing. Detta talar även för att fler konsumenter sannolikt kommer att prova tjänsterna, säger Jonas Ogvall.


Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se