Efter att december visat sig få en oväntat stark inledning kunde vi under gårdagen avslöja att ökningen för hela månaden blir högre än vad många kanske hade räknat med. Till och med den 11 december hade antalet order ökat med 32 procent och intäkterna till svensk e-handel steg under samma period med 24 procent.
LÄS ÄVEN: Prognosen slog fel - här är den riktiga julökningen
Nu kan vi avslöja att mobiltelefonerna står för absolut flest antal order under årest julhandel. 47 procent av alla julbeställningar har lagts i en mobiltelefon, medan datorer och surfplattor står för 40 respektive 13 procent.
"Snittordervärdet kommer att öka"
Men som ofta när det ska e-handlas i mobilen, går viljan att genomföra stora transaktioner ner. Även om intäkterna alltså totalt sett har ökat i december, så kan vi konstatera att snittordervärdet har minskat jämfört med samma period i fjol (1-12 december).
- Snittordervärdet var något lägre under första delen av december jämfört med i fjol, åtminstone när det gäller order via desktop och mobil. De senaste åren har trenden under andra halvan av december pekat uppåt, så troligen kommer snittordervärdet att öka något kommande veckor, förklarar Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.
Julklappar för över 800 kronor - i snitt
Mest minskar snittordervärdet i mobiltelefonen, följt av datorn, som också är den enhet där dyrast köp sker. Däremot har snittordervärdet för surfplattorna ökat. Snittodervärdet i mobilen ligger just nu på cirka 900 kronor, vilket kan jämföras med 1 000 kronor på surfplattor, och 1 200 kronor på datorer.
Statistiken kommer från Ehandel.se Analytics där över 300 medlemmar delar med sig av sin data. Som e-handlare kan du gratis bli medlem och jämföra dina siffror med hela Sveriges e-handel. |