Sustainable Brand Insight delar upp konsumenterna i fyra segment. Ego, Moderate, Smart och Dedicated. Ego är de som inte bryr sig speciellt mycket om företags hållbarhetsarbete medan hos Dedicated väger det tungt.
När varumärkesbyrån bad dessa konsumenter redogöra för sin inställning till e-handel ska majoriteten i alla segment varit positiva. Fördelarna med e-handel sägs tilltala samtliga grupper även om det är stora skillnader i prioriteringar.
- E-handel öppnar för mer hållbara, välinformerade inköp. Detta visar också att de olika konsumentsegmenten närmar sig varandra, i det moderna samhället sprids information alltmer effektivt vilket minskar kunskapsglappet mellan olika segment, skriver Sustainable Brand Insight.
Sustainable Brand Insight ska sitta på stora kunder som Ikea, ICA, Lantmännen med flera. Enligt deras index för 2014 ska Lantmännen vara det mest hållbara varumärket i Sverige, följt av Saltå Kvarn och sedan Coop. Detta är i alla fall konsumenternas bild av de mest hållbara företagen. En ny lista, för 2015, släpps dock i slutet av månaden.
Foto: iStock