ANNONS

Alibabas rekord: 14,3 miljarder dollar på en dag

Alibabas rekord: 14,3 miljarder dollar på en dag
Daniel Zhang

Alibabas försäljningssiffror ökade med 60 procent från förra årets Singles Day.

ANNONS

När Singles Day var över för det här året kunde Kinas största e-handlare njuta av att ha sålt för rekordhöga 14,3 miljarder dollar på en enda dag. Det är en ökning på 60 procent från 2014.

En anledning bakom det stora antalet order ska vara att betydligt fler än tidigare nu passade på att utnyttja Singles Day-erbjudanden via mobilen. Enligt Reuters ska 68 procent av Alibabas försäljning under dagen ha skett via en mobil enhet.

- Den här dagen demonstrerar kraften bakom konsumtionen i Kina, och den kinesiska befolkningens stora efterfrågan på internationella produkter. Det visar också hur Alibaba använder big data, molntjänster och mobila innovationer för att skapa den bästa shoppingupplevelsen för köpare och säljare, säger Daniel Zhang, VD för Alibaba Group, till Alibabas egen nyhetssajt Alizila.

86 000 transaktioner i sekunden

Det var för sex år sedan som Alibaba gjorde 11 november, Singles Day, till Kinas största shoppingdag. Nu är dagen enligt Reuters betydligt större än de amerikanska motsvarigheterna Black Friday och Cyber Monday tillsammans. Alibabas betaltjänst Alipay ska under gårdagen ha hanterat 710 miljoner transaktioner, och när det var som mest att göra kom antalet transaktioner per sekund upp i nästan 86 000. 

Enligt Daniel Zhang och Alizila ska Alibabas framöver fokusera på att ge dagen ett större genomslag utanför Kina.

- Vi är väldigt glada över att de kinesiska konsumenterna i så stor utsträckning efterfrågar internationella produkter, och vi tror att det här bara är början. Globalisering blir en lång resa, men vi vill ta den här 11/11-festen från en kinesisk shoppingdag till en global sådan inom det kommande tio åren.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se