ANNONS

Alibabas makalösa miljardfest på Singles Day

Taylor Swift öppnade Singles Day hos Alibaba.
Foto: Alibaba

Ökade med 25 procent.

ANNONS

Den kinesiska e-handelsgiganten, Alibaba slog som vanligt på stort när det vankades Singles Day. Redan efter en minut hade man sålt för en miljard kronor. Åtta timmar och 59 minuter senare var den siffran uppe i hissnande 223 miljarder kronor. En ökning på 25 procent jämfört med föregående år.

Den stora reafesten öppnades med en konsert av popfenomenet, Taylor Swift som höll en exklusiv konsert i extravagant stil, sin vana trogen. Men trots den bombastiska starten, verkar de inte få fira när dagen är över. Analytiker spår att den totala försäljningen under årets Singles Day kommer att falla jämfört med i fjol, då Kinas ekonomiska tillväxt inte är i närheten av tidigare år.

Singles Day jämförs med såväl Black Friday som Cyber Monday, trots att fenomenet bara existerat hos Alibaba i runt tio år. Enligt nyhetsbyrån Reuters har man dock passerat de bägge rea-syskonen och blivit världens största köpfest online.

Den yngre generationen konsumerar mer och kunderna från landbygden och förorter köper gärna importerade varor, säger Alvin Liu, vd för Alibabas Tmall, enligt Reuters.

Dysterkvistarna till analytiker får dock inte Alibaba på dåligt humör, tvärtom faktiskt. E-handlaren räknar med att ungefär 500 miljoner användare kommer att shoppa i år, vilket är runt 100 miljoner fler än förra året.

Noterbart är också att detta är Alibabas första Singles Day utan grundaren Jack Ma vid rodret.

Länder som hittills sålt mest till Kina under Singles Day:

  1. Japan
  2. United States
  3. Korea
  4. Australia
  5. Germany
  6. United Kingdom
  7. France
  8. Italy
  9. Canada
  10. New Zealand
Nils Lund
nils@ehandel.se