Alibaba meddelade under torsdagen att man inrättat ett nytt forskningslabb, vid namn GnomeMagic Lab, som ska arbeta med att ta fram virtual reality-relaterade produkter och tjänster, rapporterar TechCrunch.
GnomeMagic kommer att samarbeta med e-handelsjättens övriga avdelningar och samarbetspartners, som Alibaba Pictures och den kinesiska videotjänsten Youku Tudou, för att ta fram nya video- och musiktjänster. Men det finns planer att införliva VR-tekniken även i e-handeln.
Fler e-handlare hoppas på VR-tekniken
Bland annat ska man redan vara på gång med att bygga upp världens största produktgalleri med 3D-bilder så att kunderna kan se produkterna från olika vinklar. Man ska även vara i färd med att ta fram ett verktyg så att handlarna själva snabbt ska kunna generera 3D-modeller av sina produkter.
I framtiden är tanken också att användarna ska kunna använda sig av VR-glasögon för att shoppa i New York, sittandes hemma i soffan. Virtual reality är hett ämne för tillfället och intresset lär öka ännu mer när allt fler VR-glasögon riktade mot konsumenter, som till exempel Facebooks Occulus Rift och Googles Cardboard, blir tillgängliga.
Och så kanske även inom e-handeln, för Alibaba är inte ensamma om att gå i liknande tankar. I höstas kunde vi berätta om det brittiska företaget Trillenium, som tillsammans med Asos, en av världens största e-handlare, jobbar på en liknande lösning.