Som vi berättat tidigare har Alibaba kämpat för att rensa sina sajter från piratkopior. Marknadsplatsen Taobao är en av deras sajter som gäckat många västerländska varumärken, men när Alibabas börsnotering närmade sig tog e-handelsjätten i med hårdare handskar.
Företaget ökade sina ansträngningar för att få ner antalet förfalskade produkter och man införde bland annat ett nytt system som stänger av säljare efter att de upprepade gånger listat piratkopior. Men man har gjort mer än så.
Viktigt för trovärdigheten
Sedan början av 2013 fram till och med november i år ska man ha plockat bort 90 miljoner listade produkter som brutit mot immateriella rättigheter. Men smakar det, så kostar det. Under samma period ska Alibaba ha spenderat mer än 160 miljoner dollar för att få bukt med problemet.
Fram till den 30 september i år har Alibaba även straffat 131 000 säljare på sina sajter för att ha brutit mot reglerna gällande förfalskade produkter. Man har också jobbat tillsammans med kinesiska myndigheter i mer än 1 000 fall som rör förfalskade produkter, 400 av dessa ska ha lett till gripanden.
Strategin är en viktig del för Alibabas framtid, särskilt nu när bolaget är börsnoterat. Att få bort de förfalskade produkterna från sajter som Taobao och Tmall kommer att vara en viktig pusselbit för att kunna upprätthålla trovärdigheten bland investerare och slippa eventuella stämningar.
Källa: IR