Under räkenskapsåret 2016, som slutade den 31 mars i år, sålde Alibaba varor till ett värde av 3,1 biljoner yuan, GMV (gross merchandise value), på sina olika e-handelsplatser. Något som motsvarar lite drygt 470 miljarder dollar med dagens dollarkurs.
Företagets grundare och styrelseordförande Jack Ma är dock långt ifrån nöjd med den siffran, och under en konferens med investerare tidigare idag, berättade han om e-handelsjättens planer för de kommande åren.
Något som bland annat innebär att Alibaba ska dubbla sina transaktionsvolymer, GMV, till 6 biljoner yuan, cirka 912 miljarder dollar, under räkenskapsåret 2020, rapporterar Reuters.
Krävs mer än e-handel för att växa
För att lyckas med detta räknar Jack Ma med att Alibaba kommer att öka antalet konsumenter på sina marknadsplatser till 2 miljarder. En ökning från de 423 miljoner aktiva kunder som företaget hade under räkenskapsåret 2016.
Under konferensen, som hölls i Alibabas huvudkvarter i Hangzhou, Kina, påpekade Ma även att det kommer att krävas mer än bara e-handel för att nå 6 biljoner yuan. Aliyun, Alibabas molntjänst, och företagets satsningar på sin betaltjänst Alipay samt logistikverksamheter kommer att stå för en stor del av tillväxten framöver, skriver TechCrunch.