Det är inget nytt att e-handlare breddar med att investera i andra typer av affärsverksamheter, som betallösningar eller logistik. Något kinesiska Alibaba gärna gjort på senare tid. Nyligen investerade e-handelsjätten drygt 250 miljoner dollar för 10 procent av aktierna i Singapores statliga postverk, SingPost.
Nu har man satsat ytterligare 192 miljoner dollar i ett nytt projekt, fast ett lite mer oväntat sådant, nämligen fotboll. Alibaba har för de slantarna fått en 50 procents andel i Guangzhou Evergrande, de kinesiska mästarna och även förra årets segrare av Asian Football Confederation, AFC, Champions League.
Fotboll är lycka
Varför Alibaba valt att göra den här typen av investering är något oklart men troligtvis handlar det om att öka synligheten av sitt varumärke genom idrott. Något flera stora asiatiska bolag gjort på senare år, inte minst i den europeiska toppfotbollen.
– Anledningen till att vi kommer att satsa på fotboll beror på Alibabas strategi som är hälsa och lycka. Att investera i fotboll är att investera i lycka, kommenterade Alibabas grundare och numera styrelseordförande, Jack Ma affären.