Det har varit en hel del negativ press för Alibaba på senare tid. Den kinesiska e-handelsjätten hackar på börsen samtidigt som man fått utstå en hel del kritik där man bland annat anklagas för att frisera vissa nyckeltal.
I takt med att den ekonomiska nedgången i Kina brett ut sig har även Alibabas tillväxt minskat betydligt de senaste kvartalen. Men nu verkar det ha vänt något och i sin rapport för det andra kvartalet kan Alibaba redovisa en 32-procentig försäljningsökning för andra kvartalet, jämfört med samma period förra året.
Något som innebär att intäkterna steg till 22,17 miljarder yuan, motsvarande nästan 30 miljarder kronor, under kvartalet som avslutades den 30 september. Vilket är bättre än de 21 miljarder som den samlade analytikerkåren räknat med.
Mobilt fortsätter ta mark
Det totala värdet av varor, Gross merchandise volume, GMV, som sålts på Alibabas olika kinesiska marknadsplatser under perioden uppgick till 713 miljarder yuan, cirka 953 miljarder kronor. En ökning med 28 procent jämfört med andra kvartalet 2014.
Samtidigt ökade den mobila handeln med 183 procent och stod under kvartalet för 62 procent av det totala värdet av varor som såldes på Alibabas marknadsplatser. Siffror som fick Alibabas aktie att stiga med 8,5 procent i förhandeln på USA-börsen.
– Detta var ett fantastiskt kvartal för Alibaba Group med en stark tillväxt över hela linjen men särskilt mobilt. Vi fortsatte vårt arbete med att driva en sund tillväxt och att leverera en enastående
köpupplevelse för våra kunder och hjälpa handlare att göra affärer på vår plattform, säger Daniel Zhang, CEO för Alibaba Group.