Det är ingen nyhet att många av de globala e-handelsgiganterna ger sig in i allt fler områden och ständigt letar efter nya marknader att dominera.
Kinesiska Alibaba är inget undantag och i helgen gick koncernen om ut på den egna nyhetssajten Alizia och berättade att de gör ett stort intåg i hemlandets matmarknad.
Fördjupar samarbetet med moderbolaget
Detta genom att företaget köper 18 procent av aktierna i landets största livsmedelskedja Lianhua Market, som också är listade på Hongkongbörsen. Säljaren av aktierna uppges vara frukt- och grönsaksföretaget Shanghai Yiugo E-Commerce, som alltså främst sysslar med nätmat.
Alibaba är i och med köpet den näst största ägaren i Lianhua och köpet uppges även innebära ett närmare samarbete med Lianhuas moderbolag, Bailian Group.
Ett steg mot "ny detaljhandel"
Enligt Alibaba själva ska köpet vara ett steg i den process kallar “ny detaljhandel”.
“Detta är också i linje med Alibabas större ansträngningar att omvandla traditionell handel till en ny modell, en Alibaba kallar "ny detaljhandel". Den nya detaljhandelsmodellen klarar av konsumenternas krav på flera kanaler genom att utnyttja data och erbjuda en sömlös online- och offline-upplevelse, skriver företaget bland annat.”
I slutet av 2016 hade Lianhua 3 618 butiker i 19 av Kinas provinser och kommuner. Hur mycket Alibabas inköp i matjätten kostat är ännu okänt.