De smått imponerande försäljningssiffrorna på 161 miljarder tillkännagavs i lördags av Jack Ma, VD och ordförande för Alibaba Group. Och enligt Ma så gör det Alibaba Group till världens största e-handelsföretag.
För att sätta den siffran i perspektiv, näthandlade amerikanska konsumenterna för 194 miljoner dollar under 2011, enligt US Department of Commerce.
– Det är mycket troligt att vi nästa år kommer att ha en transaktionsvolym som är större än alla amerikanska e-handelsföretag tillsammans, säger Jack Ma.
Värt att notera är också att Tmall och Taobao levererat 12 miljoner paket per dag i genomsnitt under årets första sex månader. En ökning med 50 procent från 8 miljoner paket per dag under motsvarande period 2011.
Snart lika stora som Walmart
Alibaba hade räknat med att deras två stora e-handelssajter Tmall och Taobao, som är Kinas motsvarighet till Amazon och eBay, skulle sälja för mer än 1 biljon yuan under 2012. Nu lyckades man nå den siffran på endast elva månader.
Detta tack vare att näthandeln i landets mindre städer ökat oväntat mycket den senaste tiden. Men också på grund av den höga försäljningssiffran under Kinas svar på Cyber Monday, Singles Day som hålls årligen den 11 november.
Alibabas e-handelssajter dominerar näthandeln i Kina, och enligt vissa beräkningar står man för 80 procent av e-handeln i landet. Men många kinesiska och västerländska e-handlare ger sig nu in i striden om den snabbt växande marknaden.
Alibaba förutspår att deras försäljning kommer att överstiga 3 biljoner yuan, motsvarande 482 miljarder dollar inom fem år. Något som betyder att de kommer att hamna i position för att utmana Walmart som världens största återförsäljare, både på och utanför nätet.
Källa: Internet Retailer, VentureBeat