Asos släppte nyligen försäljningssiffror för förra årets fyra sista månader. Under perioden fram till den 31 december sålde man för totalt 335,7 miljoner pund, en ökning med 38 procent jämfört med förra året.
Under perioden har Asos bland annat satsat en hel del pengar på marknadsföring. Särskilt fokus har legat på digitala kanaler, affiliate-marknadsföring samt landsspecifika kampanjer och sociala medier. Men man har även gjort ytterligare satsningar.
– Resultatet beror främst på betydande förbättringar av våra kunderbjudande. Bland annat bättre leveransalternativ och fler betalningsalternativ, säger företagets vd, Nick Robertson som även lyfter fram lanseringen av ASOS Premier Service. En tjänst som erbjuder förmåner som exklusiv tillgång till reor och obegränsat med leverans nästa dag.
Lägre tillväxtsiffra
På hemmaplan ökade försäljningen med 37 procent till 133,7 miljoner pund, jämfört med samma period föregående år. Den internationella försäljningen, som idag står för 60 procent av Asos omsättning, ökade med 38 procent till 201.9 miljoner pund.
Den största ökningen såg man inom EU där försäljningen ökade med 79 procent till 87.2 miljoner pund. Sett till hela Europa stannade den siffran på 69 procent, och nu satsar man ytterligare på den marknaden med en ny distributionscentral.
Men trots fina siffror och att de överträffade analytikernas förväntningar så sjönk Asos på börsen. Igår runt lunch hade kursen i Asos sjunkit med 5,6 procent. Anledningen är att tillväxtsiffran var lägre jämfört med föregående tremånadersperiod som låg på 47 procent.
Enligt Nick Robertson hämmades försäljningsutvecklingen av att den australiensiska dollarn backat i förhållande till pundet. Något som tvingat Asos att höja priserna i Australien.
Källor: Marketing Week, DI