ANNONS

Akademibokhandeln vänder blad efter ett lyckat 2014

Akademibokhandeln vänder blad efter ett lyckat 2014

Akademibokhandeln, med dotterbolaget Bokus, gör ett starkt vinstlyft och redovisar ett resultat pĂ¥ 36,3 miljoner kronor för 2014. Kostnadssynergier, ökad effektivitet och förbättrat kunderbjudande bĂ¥de i butik och online, bland annat tack vare förvärvet av Bokus, har gett resultat.

ANNONS

I början av 2014 köpte Akademibokhandeln upp nätbokhandeln Bokus. Ett uppköp som skulle skapa bättre förutsättningar för bolagen, bĂ¥de pĂ¥ och utanför nätet. Det började bra och i somras satte Bokus nytt säljrekord pĂ¥ sajten. Och sĂ¥ verkar det ha fortsatt.

När Akademibokhandeln nu släppt sin Ă¥rsrapport kan man redovisa ett resultat pĂ¥ 36,3 miljoner kronor för 2014. Det motsvarar en resultatförbättring med pĂ¥ 79,5 miljoner kronor, jämfört med 2013.

– Jag är oerhört stolt över vad vi har Ă¥stadkommit sedan samgĂ¥endet mellan Akademibokhandeln och Bokia i januari 2013. MĂ¥let var att uppnĂ¥ lönsamhet för att säkra bokhandelns framtid, och där är vi nu. Dessutom har vi en mycket stark näthandel genom förvärvet av Bokus, säger Maria Hamrefors, vd Akademibokhandeln.

E-böcker ökar lĂ¥ngsamt

Akademibokhandelns och Bokus sammanlagda försäljning av böcker ökade med 1,8 procent under 2014. Den starka resultatförbättringen och ökade konkurrenskraften pĂ¥ bokmarknaden kan kopplas dels till sammanslagningen av Akademibokhandeln och Bokia, dels till förvärvet av Bokus.

Samtidigt konstaterar man att kostnadssynergier, ökad effektivitet och förbättrat kunderbjudande bĂ¥de i butik och online har gett resultat. Bokus omsättning ökade med 7,8 procent under 2014 och uppgick till 512,6 miljoner kronor.

Samtidigt förbättrades resultatet för nätbokhandeln med 22,5 miljoner kronor och landade pĂ¥ 16,3 miljoner efter avskrivningar. E-bokstjänsten Dito växte ocksĂ¥ under 2014 även om digitala böcker alltjämt har en lĂ¥g försäljning.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se