Kunderna har köpt på bra. En av dem har fyra kassar på en beställning, säger Ulrika Hageberg, butikschef på Akademibokhandeln i Liljeholmen i Stockholm.
Just Akademibokhandeln har satsat ordentligt för att kunna genomföra bokrean i år. Företaget har till exempel hyrt en 720 kvadratmeter stor lokal där kunderna kan hålla det avstånd som krävs.
Men företaget har samtidigt försökt få så många under som möjligt att antigen förhandsboka sina reafynd eller handla online. Vilket också gett bra effekt. Enligt Bokhandelsgruppen, där både Akademibokhandeln.se och Bokus ingår, har förhandsbeställningarna nått ”rekordstora försäljningsnivåer”.
Det är en speciell situation med restriktioner förstås och tyvärr har smittalen inte gått ner tillräckligt. Vi gör allt vi kan för att få ut böcker på digitala och säkra sätt, men det kommer att bli jättesvårt att nå förra årets nivåer, säger Johan Junehed, försäljningschef på Akademibokhandeln.
Den senaste veckan har jag fått besked från alla håll och kanter att det börjar "pocka på". Jag tror det fick upp farten när katalogerna gick ut.
Onlineaktören Adlibris avslöjar konkreta siffror. Företaget ser en ordentlig orderökning, som ligger 60 procent över fjolårets nivåer.
Förhandsbokningar är extremt viktigt för oss och vårt mål var att öka 30 procent, så so far so good, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris.
Ett "vanligt" år utan pandemi sker runt 40 procent av Adlibris totala reaförsäljning innan den stora premiärdagen. Men i år tror man att försäljningen kommer att öka under bokrea-perioden.
Försäljningen av skönlitteratur har redan dubblats samtidigt som barnböckerna har ökat med 80 procent.
Jag är supernöjd så här långt. Men "it ain’t over til the fat lady sings", avslutar Sakari Luovio.