Flera av speditören Airmees underleverantörer misstänks för ekonomisk brottslighet, rapporterar Dagens industri.
Misstankarna rör grovt skattebrott, bokföringsbrott och näringspenningtvätt. Bolagen ska bland annat ha betalat förare med svarta pengar och använt sig av falska fakturor, för att runda systemet. Flera av underleverantörerna riskerar åtal.
Enligt källor till tidningen ska Airmee vara införstådda med uppläggen som används.
Airmees chefer vet exakt vad som har hänt, men de bryr sig inte. Slutsatsen är att det gagnar deras affärer att samarbeta med sådana här bolag, säger en av dem.
Ett exempel som nämns är bolaget Ripro AB, som gick i konkurs ifjol, men först efter att ha överlåtit bolaget till två personer från Rumänien, som misstänks agerat målvakter. Därefter ska personal och fordon förts över till nya bolag och nya avtal skrivits med Airmee.
Airmee har pressat sina underleverantörer så hårt att det nästan blivit omöjligt för dem att köra lagligt. Bland dem som finns kvar finns sådana som försätter sina företag i konkurs, låter fordringsägarna ta smällen och sen fortsätter i nya bolag, säger en källa.
Airmees svar
Airmee vänder sig dock mot beskrivningen att de skulle känna till uppläggen som flera samarbetspartners nu misstänks använda sig av. Man säger sig dock ta allvarligt på uppgifterna och att de aldrig accepterar att leverantörer bedriver olagliga verksamheter eller betalar ut svarta löner.
Företaget säger vidare att man inte gynnas av oseriösa aktörer och att man i fallet med Ripro fick grönt ljus från konkursförvaltaren.
Vad vi då fick information om var att bolaget hamnat på obestånd till följd av en större fordran, men att det inte fanns något hinder för att driva verksamheten vidare i Ripro Holding AB. Efter att nya uppgifter har framkommit så behöver Airmee på nytt pröva förtroendet, säger Jonathan Svensson, logistikchef på Airmee, till Di.