ANNONS

Aim’ns logistiktrubbel mitt i miljonsuccén - “en stor utmaning”

Aim'ns grundare Helen Van och Tekla Acs

Hemmajobbandet fick upp försäljningen.

ANNONS

Under det senaste räkenskapsåret ökade Aim’n sin omsättning med drygt 20 procent till 65,3

Under det senaste räkenskapsåret, som slutade sista mars, ökade Aim’ns svenska verksamhet sin omsättning med drygt 20 procent till 65,3 miljoner kronor. Räknar man in företagets totala verksamhet ser siffrorna dock ännu bättre ut. Omsättningen ökade med 135 procent till 270 miljoner kronor, samtidigt som vinsten uppgick till 42 miljoner.

LÄS ÄVEN: Aim’n krossade 270 miljoner - nu är man redo för “global utbredning”

För Ehandel berättar företaget att försäljningen gick särskilt starkt i Sverige och Nya Zeeland, men att Tyskland, Australien, Österrike och Finland, är de marknader som växer snabbast. Vd:n Robin Mostecero pekar på flera anledningar till den starka tillväxten.

Den största anledningen är att vi har utökat vårt team med ännu fler fantastiskt duktiga personer och utvecklat samtliga avdelningar. Vi har alltid varit ett starkt varumärke som sätter trenderna inom activewear men nu har vi även blivit långt mycket bättre på att bli datadrivna och förstå våra kunder på ett bättre sätt, säger han, och fortsätter:

Vi har även under förra året utvecklat vårt kampanjarbete på ett fantastiskt sätt där varje kampanj hade ett tydligt och viktigt budskap.

Vilken effekt har corona haft på er verksamhet?

Den har inneburit en positiv effekt på vår försäljning då många arbetar hemifrån och vill då bära sköna men också snygga och funktionella kläder. Vårt mål är att förena fashion med funktion så att vi skapar multifunktionella plagg för alla tillfällen. Vad gäller logistiskt sett så har det varit en stor utmaning, men eftersom vi sköter hela produktionskedjan inhouse så har vi lyckats att parera utmaningarna på ett bra sätt.

Det senaste året har vi på Ehandel vid flera tillfällen informerats om förseningar i Aimn’s leveranser. Robin Mostecero känner igen situationen och tar upp att det alltid finns utmaningar med att växa i ett snabbt tempo.

Eftersom vi strävar efter att göra samtliga delar av vår verksamhet in house, även logistiken, så kan man ibland hamna i vissa situationer som är svåra att förutse eller snabbt lösa. Jag tror att vi är relativt unika i att vara ett svenskt single brand inom svenska B2C-ehandelsbolag som kör logistiken inhouse och det gör vi för att vi vill styra hela vår kundresa och lär oss enormt mycket på vägen. Men vi har en tydlig plan på hur vi ska kunna ge vår “Aim'n Tribe” en kundupplevelse i världsklass och den utvecklingen går snabbt framåt, säger han, och tillägger att bolaget just nu är på jakt efter en logistikchef.

Under resten av 2021 planerar Aim’n att lokalisera sig på fler marknader och i övrigt fortsätta att utveckla kundupplevelesen och företagets affär.

Vi ska även fortsätta att vara det varumärke inom activewear som sätter trenderna och kommer visa ett ännu bredare produktsortiment under 2021. Vi har så fantastiskt mycket snygga och funktionella plagg och skor som vi kommer släppa under detta året, säger Robin Mostacero.

Hur tror du att siffrorna ser ut efter det här året?

Vi siktar mot en fortsatt hög tillväxttakt och har budgeterat för 85 procent i tillväxt, men fokus för oss är inte omsättning utan att skapa ett varumärke som bidrar till att tjejer och kvinnor världen över tror på sig själva och sina drömmar.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap