ANNONS

Aim'n krossade 270 miljoner - nu är man redo för "global utbredning"

Grundarduon Helen Van och Tekla Acs

Ökade med över 20 procent.

ANNONS

Aim’n, det svenska träningsmode-varumärket, har släppt sina siffror för 2020. Företaget består av, sedan fem år tillbaka, två bolag - ett i Sverige och ett i Nya Zeeland. Följande siffror gäller endast den svenska marknaden.

LÄS ÄVEN: Aim’n växer 150 procent – slog 50 000 order på 10 dagar

Under det senaste räkenskapsåret, som slutade sista mars, ökade Aim’ns omsättning med drygt 20 procent och landade på 65,3 miljoner kronor. Årets resultat lyfte med nästan lika mycket, med 21 procent, och uppgick till cirka 7,3 miljoner kronor.

Under räkenskapsåret har bolaget genomfört en nyemission i syfte att stärka bolagets likviditet för att kunna nå ut till ännu fler kvinnor världen över, samt etablera sig på fler marknader, skriver företaget i rapporten.

Nyemissionen kom från riskkapitalbolaget Eequity som investerade 60 miljoner kronor.

Att bolaget planerar en global expansion är känt sedan tidigare, men i årets rapport understryker Aim’n att man nu verkligen har fokuserat på att "lägga grunden till fortsatt internationell utbredning". Mycket av arbetet har gällt att säkerställa att verksamheten klarar en kraftig tillväxt gällande organisationen.

LÄS ÄVEN: Aim’n efter miljonregnet: ”Vi ska bli ett globalt varumärke”

Men pandemiåret har även medfört en del utmaningar för Aim’n.

I slutet av räkenskapsåret drabbades världen av Covid-19 vilket påverkar både bolaget negativt i form av försenad produktion och leverans från Asien. Det är oklart om Covid-19 kommer att orsaka några större störningar för kommande räkenskapsår, men för tillfället tyder inget på att så ska bli fallet, avslutar Aim’n.

Men hur gick det då för hela Aim’n? Jo, båda bolaget sammantaget ökade med hela 135 procent under 2020, och landade på totalt 270 miljoner kronor. Vinsten uppgick samtidigt till 42 miljoner kronor. Det rapporterar Di Digital.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se