ANNONS

Aim'n efter miljonregnet: "Vi ska bli ett globalt varumärke"

Aim'n grundarduo Tekla Acs och Helen Van

"Vi har förändrat deras liv".

 

ANNONS

För sex år sedan startade Tekla Acs och Helen Van e-handelsbutiken Aim'n som specialiserar sig på träningskläder för kvinnor. I dag växer bolaget med cirka 80 procent på årsbasis och nyligen tog Aim'n in externt kapital för första gången.

Det är riskkapitalbolaget Eequity som gått in med 60 miljoner kronor. Nu är siktet inställt på att tillsätta nya roller i Aim'n-teamet, bredda produktportföljen och öka marknadsföringen.

LÄS ÄVEN: Aim’n tar in 60 miljoner kronor – ”kan bli ett nytt miljardbolag”

Pengarna är egentligen det sekundära. Vi har varit jagade av flera investerare under en längre tid, men tackat nej för att vi var på jakt efter rätt kompetens och erfarenhet. Det är viktigt för oss för att kunna jobba tillsammans inom portföljbolagen, säger Tekla Acs till Ehandel.

Nu kommer vi framför allt att satsa på att utöka teamet för att kunna växa ännu snabbare. Vi har många projekt, idéer och drömmar som vi länge har velat förverkliga men som vi absolut inte har haft tid eller kapital till, så nu hoppas vi kunna göra verklighet av dem.

Aim'n har ett brutet räkenskapsår som slutar i mars. Under 2019 landade bolagets omsättning på 120 miljoner kronor, inräknat både bolaget i Sverige och i Nya Zeeland. Företaget har sedan start varit lönsamt och det har man även fortsatt med i fjol.

Hur växer man lönsamt i en så konkurrensutsatt bransch?

Vi är väldigt värderingsstyrda och fokuserar ganska lite på pengar. Nu i efterhand tror jag att det har drivit vår framgång. Vi gör det som vi tror på och gör det som känns rätt, säger Tekla Acs.

Vi är lite stolta över att vi alltid har varit lönsamma på bara aktiekapitalet och kunnat växa från våra 50 000 kronor som vi startade med och fram tills nu. Vi hade kunnat fortsätta på det viset men nu ville vi öka takten och växa ännu snabbare.

Medgrundaren Helen Van tillägger:

Vår organisation har också varit en viktig pusselbit på den här resan. Vi har ett sjukt bra team med en massa drivna människor, och alla våra avdelningar är minst lika viktiga för företagets framgång.

"Siffror är inte allt"

Idag har Aim'n två fysiska butiker en, i Halmstad och en i Göteborg, en webbutik samt två kontor i Sverige och på Nya Zeeland. Totalt består hela organisationen av runt 35 personer.

Ett år efter att vi startade Aim'n flyttade jag till Nya Zeeland och startade upp ett dotterbolag där. Idag jobbar kontoret på Nya Zeeland med den asiatiska och australiensiska marknaden. Sverigekontoret, som är Aim'ns bas, sköter alla andra marknader, säger Helen Van.

Sett till försäljning är Sverige vår största marknad och därefter kommer Nya Zeeland, men vi säljer redan till cirka 150 länder. Vår e-handel står för 80 procent av den totala omsättningen.

Tekla har ensam ansvarat för produktutveckling och design, tills hon anställde sin mamma som designassistent. Nu kommer Teklas roll att utökas och hennes titel uppdateras till Creative Director. Helen är Brand Director och fokuserar främst på bolagets marknadsföring. Robin Mostacero, Teklas partner, är vd för det svenska bolaget och Johan Hansson, Helens partner, är vd för bolaget på Nya Zeeland.

Hur var det att lämna över vd-rollen till sin partner?

Jag och Helen är inte bäst på siffror så våra killar har hjälpt oss från början, säger Tekla.

Att Robin blev vd föll sig ganska naturligt. Han hjälpte till med ekonomin utöver sitt tidigare jobb redan från början och sen när vi fick barn, och Helen bodde på Nya Zeeland, insåg jag att jag inte kan göra allt själv i vårt svenska bolag. Då sa Robin upp sig från sitt jobb och klev in som vd på Aim'n Sverige. Det känns jättebra och tryggt att han har den rollen, det finns ingen som jag litar så mycket på som honom. Det hade helt klart varit annorlunda att släppa in någon utifrån.

Men siffror är inte allt, menar duon. Ett av Aim'ns stora fokusområde handlar om att motivera kunderna till att uppnå sina personliga mål.

Vi kallar våra träningskläder för bland annat "Happy Pants" och "Dream Reminders". Vi jobbar mycket med underliggande budskap så att man påminns om sina drömmar när man bär våra kläder, säger Tekla och fortsätter:

Vi har till exempel en drömlista i plaggens tags. Så när man får hem ett plagg så står det "det här plagget kommer att hjälpa mig förverkliga dessa drömmar" och då ska man tänka ut fyra saker som man drömmer om och vill uppnå. Varje gång man sen ska använda plagget kommer man att bli påmind om sina mål. Både jag och Helen är väldigt mycket på det viset, vi skriver ner våra mål och jobbar på att identifiera våra drömmar, och man märker kraften av att faktiskt skriva ner sina mål för hand. Det har jag gjort i snart tio år.

Drömlistorna i plaggen har funnits i ett och ett halvt år, men budskapet har varit en central del av verksamheten och kommunikationen med företagets kunder sedan start.

Vi sa det att vi skulle kunna sälja vad som helst egentligen men varumärket hade haft samma värderingar ändå. Nu valde vi just träningskläder av personliga skäl, vi älskar att träna och vara aktiva och vi skapar produkter som vi själva vill bära, säger Tekla.

Listorna i kläderna har vi jobbat med i lite drygt ett år, men vi har alltid pushat och motiverat våra kunder på andra sätt bland annat via vår Instagram-kanal.

Har ni fått någon respons på listorna? Använder folk dem?

Ja, vi får supermycket meddelanden varje dag, säger Helen.

Många har skrivit att vi har förändrat deras liv, att de har insett vad de egentligen vill och vad de har för mål. Vissa har sagt upp sig från sina jobb, andra har startat företag, vissa har flyttat och vissa har gjort slut med en vän eller partner som de mått dåligt av. Folk skriver till oss hela tiden och delar med sig av sina drömmar och berättar att de äntligen vågar vara sig själva. Det är väldigt häftigt. Vi får väldigt mycket fint tillbaka.

"Inte så många andra kan skryta"

Men företagets community Aim'n Tribe ger minst lika mycket tillbaka, menar grundarna. Aim'ns produktidéer bygger inte bara på duons egna idéer och preferenser utan även på idéer från communityn. På så sätt skapar företaget produkter utifrån behov och efterfrågan.

Sen är det också en fördel för oss att vi är kvinnor, eftersom många av våra konkurrenter är män. Det är lättare för oss att veta vad andra kvinnor vill ha, säger Tekla.

Jag har designat allt och gått mycket på vad jag själv skulle vilja ha, men sen har vår Aim'n Tribe också fått tycka till och det har också påverkat produktutvecklingen.

Aim'n har kontakt med sin community främst via sociala medier, men företaget ser ett stort värde i att även träffa sina kunder "i verkligheten".

Vi har mycket event där vi får träffa vår community och peppa dem ännu mer till att fokusera på sina mål och drömmar. Vi får jättebra respons, särskilt i direktmeddelanden på sociala medier, vilket inte syns utåt men vi håller en nära dialog med våra kunder, säger Helen.

I dagsläget har det svenska företaget över 204 000 följare på Instagram och verksamheten i Oceanien summerar över 160 000 följare. Instagram är en av de primära marknadsföringskanalerna men influencers har Aim'n inte satsat på trots att många profiler löpande visar upp Aim'ns produkter och pratar om dem i sina kanaler.

Väldigt många influencers har köpt våra produkter själva vilket vi givetvis är väldigt glada för. De bär dem och visar upp i sina kanaler utan att få betalt, vilket inte så många andra träningsmärken kan skryta med. Så vi är glada över att så många genuint tycker om våra plagg, säger Tekla och tillägger:

Influencerbiten är vi fortfarande ganska nya på och vi har knappt gjort något åt det hållet men tanken är att vi nu ska börja satsa mer på influencer marketing.

Men varför ska ni satsa på influencers om det redan går så bra?

Våra konkurrenter jobbar på det viset, och vi vill se om vi kan nå ännu fler. Vi vill också testa olika marknadsföringsvägar och utvecklas hela tiden, svarar Helen.

Under årets första månader har försäljningen rullat på bättre än förväntat. I år kommer företaget främst fokusera på att växa och utöka sitt team.

Vi kommer att få in många nya och roliga roller i bolaget. Vi ska växa aimn-familjen och påverka ännu fler kvinnor i världen, säger Tekla.

Hittills har vi växt väldigt mycket organiskt, men framåt planerar vi att lägga mer fokus på nya marknader.

Vilka marknader handlar det om? 

Det vill vi inte avslöja för då kommer alla våra copycats också satsa på dem. Men vi vill ta över världen i alla fall, det är en sak som är säker. Vi ska bli ett globalt varumärke, avslutar Helen.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se