Under förra veckan meddelade Konsumentombudsmannen att bland annat Mio, Jysk, Bubbleroom och Aim'n belagts med viten för vad man ansåg var rea-fusk under hösten.
Vi har pratat med de tre förstnämnda och som utlovat har vi nu även svar från Aim'n. Och precis som övriga trion nämner man ett komplext regelverk, som går att tolka på flera sätt. Men de tar också beslutet till sig och kommer att agera utifrån detta.
Vi kan konstatera att vi enligt deras bedömning inte uppfyllde det regelverk som finns och därför bröt mot reglerna. Regelverket är komplext och det går att tolka på olika sätt. Men vi kommer gå på det spår som Konsumentverket anser att man ska förhålla sig till och rätta oss efter deras beslut. Aim'n tycker att Konsumentombudsmannens arbete är enormt viktigt för att skydda konsumenten och vi är tacksamma att de säkerställer att vi kommunicerar korrekt med våra fantastiska kunder, säger Robin Mostacero, vd på Aim'n, till Ehandel.
Håller ni med om att ni gjort fel?
Vi hade ingen avsikt att vilseleda våra kunder i vår kommunikation, men rättar oss efter Konsumentverkets bedömning.
Det Konsumentombudsmannen specifikt riktade in sig mot var att de priser som rea-priset jämfördes mot var för höga och därför fick rabatter att framstå som bättre än vad de egentligen var.
"Fler behöver se över"
Från EU kom först direktivet att man ville se både ordinarie pris, lägsta pris senaste 30 dagarna och så nuvarande pris. Men Konsumentverkets vägledning, som kom i höstas, säger att företagen endast ska jämföra rabatten mot det lägsta priset de senaste dagarna och inte mot ordinarie pris.
Eftersom vi inte fångade upp denna förändring så brast vi i vår interna struktur kring nya regelverk. Detta ska vi såklart se över så att vi försöker undvika att det sker i framtiden. Om man gör en snabb check på våra kollegor i branschen är det fler som behöver se över sina interna strukturer, i stort sett samtliga. Så nu får vi chansen att bidra till en mer transparent e-handelsprissättning vilket känns bra, tack vara Konsumentverket och lagstiftarna, säger Robin Mostacero.
Aim'n har också valt att inte överklaga Konsumentombudsmannens beslut. Övriga tre aktörer har inte velat lämnat något besked i den frågan än.
LÄS ÄVEN: Myndigheten slår mot Mio och Jysk – anklagar jättarna för rea-fusk
LÄS ÄVEN: E-handlarens svar - efter myndighetens fusk-larm
LÄS ÄVEN: Mio:s VD om påstådda rea-fusket: "Blir ett missförstånd"
LÄS ÄVEN: JYSK:s svar på anklagelsen om rea-fusk: "Är Konsumentverkets ord"