Falska recensioner är ett enormt stort problem för Amazon, som e-handelsjätten bekämpat i många år. Företaget har stämt bolag som sålt falska recensioner och man har även tidigare försökt rensa ut recensioner med hjälp av AI och olika smarta knep. Detta för att kunna identifiera falska betyg och recensioner.
LÄS ÄVEN: Amazon rullar ut nya stämningar – rättsliga åtgärder i flera EU-länder
Nu rapporterar BBC att Amazon gjort en nysatsning på området i och med det återuppväckta intresset för AI, men framförallt de mycket mer avancerade AI-modellerna världen fått ta del av.
Vi använder maskininlärning för att leta efter misstänkta konton, för att spåra relationerna mellan ett konto som lämnar en recension och någon som säljer den produkten, säger Dharmesh Mehta, chef för Amazons kundförtroendeteam, till BBC.
Och planen är att stoppa recensionerna innan de ens når kunderna.
Genom en kombination av både granskning och mycket avancerad maskininlärning och artificiell intelligens – det vill säga att titta på olika signaler eller beteenden – så kan vi stoppa dessa falska recensioner innan en kund någonsin stöter på dem, säger Dharmesh Mehta.
Med hjälp av dessa nya metoder har man under fjolåret stoppat 200 miljoner potentiellt falska recensioner, meddelar företaget. En stor siffra minst sagt men enligt konsumentexperter som BBC pratat med så är falska recensioner fortsatt ett stort problem.
Amazon vet att det är en pågående fajt och säger att man kommer att fortsätta att bygga nya avancerade verktyg för att försöka ligga steget före fuskarna.
LÄS ÄVEN: Sluta doomscrolla recensioner! Amazon ger AI ännu mer makt