Ahlsell grundades redan 1909 och bedriver försäljning av VVS, el, verktyg & maskiner, kyl och GDS (gör det själv) för professionella användare. Idag är företaget en av de ledande aktörerna på den svenska marknaden, något man gärna vill bli även på nätet.
Därför håller man nu på att ta fram en fullständig omnichannel-lösning där deras kunder ska få en inspirerande köpupplevelse.
– Vår e-handel ska ge en kundupplevelse motsvarande den som ledande B2C-sajter erbjuder. Det är viktigt för oss att kunna marknadsföra våra varor med berikad information, där varje produkt berättar sin egen historia med hjälp av text, bilder och filmer. Vi vill helt enkelt göra det lättare att vara proffs, säger Mårten Forsell, Head of E-Business på Ahlsell.
Ska bli bäst i branschen
Ahlsell har drygt 100 000 artiklar i sortimentet och man har lagt stor vikt på att den nya plattformen ska vara personaliserad och kategoriserad med hjälp av sök, navigering och filtrering. Efter att ha utvärderat ett flertal alternativ valdes EPiServer Commerce som plattform för den nya omnichannel-lösningen.
– Efter att vi tittat på de plattformar marknaden erbjuder föll valet på EPiServer Commerce som innehåller stöd för de komplexa krav vi har i vår verksamhet. Andra viktiga parametrar var att gränssnittet för administration kändes som det mest användarvänliga och moderna, säger Mårten Forsell.
Målet är att inte bara att få till en bra e-handel, Mårten säger att man vill vara bäst i branschen. E-handelsleverantören Avensia har fått i uppgift att se till att det blir så, och de kommer även att kompletterar plattformen med den populära sök- och relevansmotorn eSales från Apptus.
– Ahlsell är ett spännande projekt och en perfekt utmaning för oss då de har höga målsättningar och krav på sin e-handel. De har sett potentialen i att skapa en komplett omnichannel-lösning vilket kommer att ge dem en stor fördel mot sina konkurrenter, säger Jörgen Bertilsson, vice vd på Avensia.
Källa: Press