Tidigare i veckan stod det klart att varuhuskedjan Åhlens varslar 60 personer på huvudkontoret i Stockholm. En utveckling som vi sett på flera håll under de senaste åren och flera amerikanska butikskedjor är för tillfället mitt uppe i en omställning till en mer digital framtid.
Även svenska Ellos som gått från postorder till e-handel har ett långdraget omställningsarbete bakom sig men börjar så sakta se ljuset i tunneln. Nu verkar Åhlens, som lanserade sin e-handel tidigare i våras, vara på väg att göra samma resa.
– I takt med de snabba förändringar som nu sker i vår omvärld med digitalisering och nya konsumtionsmönster, behöver vi anpassa vår verksamhet för att fortsätta vara relevanta för våra kunder framöver, säger Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef på Åhlens, och fortsätter.
– Vi ser i samband med det över kostnader i hela företaget för att säkra lönsamhet. Förändringarna gör vi för att möta våra kunder eftersom de i allt större uträckning befinner sig i gränslandet mellan den digitala och fysiska världen.
Bygga ihop varuhus och e-handeln
Alla centrala funktioner och områden på huvudkontoret är berörda av varslet och enligt Weronica Nilsson satsar Åhlens nu mycket kraft på digitalisering genom att bygga ihop sina fysiska varuhus med e-handeln.
– Vi ska möta våra kunder på bästa sätt i alla våra kanaler och därför investerar vi stort i den digitala handeln. Arbetet med att utveckla vår e-handel pågår löpande och målet är att vi under året ska ha ett sortiment på runt 48 000 produkter, motsvarande ett större varuhus som Uppsala eller Mall of Scandinavia.
– Under 2017 är målet att erbjuda våra kunder ett sortiment motsvarande det som finns på Åhléns Stockholm City, säger Weronica Nilsson.
Kommer att krävas ny kompetens
Framöver ligger stort fokus på att förbättra funktionalitet på sajten för en ännu bättre köpupplevelse. Bland annat genom bättre sök- och filtreringsmöjligheter för att kunden lättare ska kunna hitta i varuhuskedjans stora sortiment.
– Vi utvecklar även våra leveransmöjligheter genom nya och förmånliga snabba leveranser som vi lanserar redan nästa vecka, säger Weronica Nilsson.
Men även om Åhlens nu varslar var femte anställd på huvudkontoret kommer man att behöva anställa ny personal för att lyckas med den digitala omvandlingen.
– Vi söker just nu kompetens inom konvertering och CRM och vi ser att vi kommer behöva stärka upp med ytterligare digital kompetens framöver, säger Weronica Nilsson.