Pandemiåret 2020 blev ett nytt mardrömsår för Åhléns. När ägaren Axel Johnson rapporterar sina siffror för perioden framgår det att den anrika varuhuskedjan lidit svårt. Försäljningen rasade från 5,1 till 4,3 miljarder men allra värst gick det på resultatsidan.
Förlusterna hopade sig och gick från minus 116 miljoner kronor under 2019 till hela minus 331 miljoner kronor under förra året.
Restriktionerna ledde till drastiskt minskade besökstal och försäljning i fysisk butik, framför allt i storstädernas city-varuhus. Samtidigt växte e-handelsförsäljningen med över 50 procent till 764 miljoner, och även försäljningen i Åhléns Outlets lågprisvaruhus utvecklades positivt, skriver Axel Johnson.
Tittar vi på andra bolag inom ägargruppen så ser vi exempelvis att Kicks gått betydligt starkare, trots "stora besökstapp i fysisk butik". Omsättningen sjönk visserligen beskedligt, från 3 351 miljoner kronor till 3 314 miljoner, men resultatet drog iväg från 11 till 37 miljoner kronor.
De investeringar i teknik och ny kompetens som gjorts under senare år har skapat stora värden. Genom en snabbväxande och lönsam e-handelsförsäljning i kombination med besparingar förbättrades resultatet till 37 miljoner kronor, trots svåra och snabbskiftande marknadsförhållanden. E-handelstillväxten har efter årsskiftet tilltagit ytterligare, konstaterar koncernen.
För hela koncernen landade försäljningen på 86,8 miljarder kronor. En minskning med ungefär 1,5 miljard från året innan. Även resultatet backade, men här från 3,4 till 2,7 miljarder kronor.
2020 var ett år fyllt av stora påfrestningar för människor, företag och samhälle. Det var påtagligt också i våra verksamheter. Men vårt 2020 är också en historia om motståndskraft och ledarskap, och om mängder av ledare och medarbetare som har klivit fram för att fortsätta utveckla våra verksamheter och säkerställa att vi tar vårt ansvar mot våra kunder, i en tid då inget kunnat göras på autopilot. Det är med stolthet som vi summerar året med ett resultat på 2 754 miljoner kronor, kommenterar Mia Brunell Livfors, vd på Axel Johnson, siffrorna.