Nu meddelar Åhléns att man lägger ner sitt lågpriskonceptet Beauty Bargain, och nedläggningsarbetet börjar direkt.
Förändringen påbörjas omgående och kommer att ske med hänsyn till berörda medarbetare och kunder, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Beauty Bargain startades i fjol och har idag totalt tre fysiska butiker samt e-handel. Målet var att "möta ett växande segment" som handlade om "skönhet till lägre priser".
Men samtidigt som företaget satsade på en helt ny kedja, lanserade man även Åhléns Outlet som är baserat på ett liknande koncept men som sträcker sig över fler kategorier. Åhléns Outlet finns idag på sju orter, och planen är att fortsätta expansionen nästa år.
Tanken med Beauty Bargains nedläggning är att nu "koncentrera företagets lågpriserbjudande till Åhléns Outlet".
Vi startade Beauty Bargain och Åhléns Outlet som ett led i att möta nya konsumenttrender och vi har lärt oss mycket som en följd av satsningarna, säger Annica Hagen, vd på Åhléns.
Avvecklingen av Beauty Bargains verksamhet berör 20 hel-, deltids- och projektanställda medarbetare. Samtliga personer är informerade om läget. Åhléns menar att man kommer att "stötta de berörda medarbetarna i omställningsarbetet för att nå ny sysselsättning".
Caroline Hjelm Cronstedt, vd för Beauty Bargain med team, har visat på ett fantastiskt entreprenörskap och engagemang utöver det vanliga. De har skapat ett bolag från scratch och bidragit med innovationstänk, nybyggaranda, en "can-do"-attityd som jag värderar högt och som vi kommer att ta med oss i vårt fortsatta arbete på Åhléns, säger Annica Hagen.