Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Åhléns-chefen avslöjar e-handelsbygget: "Vi städar just nu"

Stefan Erlandsson
Nu läggs grunden för Åhléns expansion.
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

I slutet av augusti berättade Åhléns e-handelschef Jenny Zeng att kedjan jobbar för fullt med att bygga en stabil grund för en större expansionsresa. En satsning som kommer i samband med att företaget firar 125-år, och att man efter fler år av förlust äntligen vänt till vinst.

LÄS ÄVEN: Här är Åhléns nya e-handel: "Vårt största skyltfönster"

ANNONS

Och idag berättar Åhléns IT-chef Stefan Erlandsson, vad kedjan egentligen gör på tekniksidan.

Rent krasst så städar vi just nu. Vi kan inte arbeta med något som inte är stabilt, pålitligt eller kostnadseffektivt, säger han till sajten Computersweden.

Han säger att det finns en hel del att göra, men att man redan kommit en bra bit på vägen. Arbetet med att konfigurera om systemen började nämligen redan i början av 2023, när Stefan kom in i bolaget.

Idag bedömer han att man kommit ungefär halvvägs med det. När den delen är klar kommer företaget ha bättre kontroll över sin data.

Något man dock redan blivit klara med är ett så kallat ”headless CMS”. Det har separerat e-handelns frontend och backend, för att de ska kunna ha två olika system. Något som ökar möjligheten att skala.

Det har inneburit att vi kunnat sänka våra laddtider.

När Åhléns köptes upp för två år sedan, av Ayad Al-Saffar genom Axcent of Scandinavia AB som äger kedjan Ur&Penn, skulle varuhusen stå i centrum. Men med satsningen på expansion blir e-handeln extra viktig, trots att varuhusens roll kommer att vara central.

Vi tror på varuhus och att det finns en framtid för att fysiskt besöka våra butiker. Det är en av anledningarna till att jag klev in här – visionen om att öppna varuhus i de mindre städerna och skapa värde där är något som jag verkligen tror på, säger Stefan Erlandsson.

För att e-handeln och varuhusen ska kunna samarbeta på ett smidigt sätt krävs dock en genomtänkt logistikkedja. Tidigare ägare investerade i ett nytt högautomatiserat omnilager, som fortfarande används. Men målet är att göra flödet ännu smidigare.

Företagets nya ledning vill att varuhusleveranserna ska komma direkt från fabrikerna till butikerna. Lagret ska på så sätt endast hantera e-handeln.

Där arbetar jag hårt tillsammans med vår logistikdirektör på att få ett systemstöd som skapar ett effektivt logistikflöde, säger Stefan.

Expansionssatsningen har också lett till att man behövt omorganisera internt. Allt inom IT-utveckling och IT-investeringar ska nu gå igenom ett ställe, nämligen en ”digital enabling forum”.

Risken är annars att utvecklingsprojekt kommer in från sidan och då blir det en slump vad som prioriteras. Därför är det superviktigt att ha ett strukturerat forum där alla beslut tas utifrån ett Åhlénsperspektiv och inte utifrån enskilda avdelningars perspektiv, avslutar Stefan Erlandsson.

Dela artikeln: