ANNONS

Ägaren slaktar värdet på Last Mile-jätten - med 4,6 miljarder

Alexis Priftis, ordförande, och Fredrik Hamilton, vd, på Instabee

"Värderas i relation till jämförbara noterade bolag".

ANNONS

Två blev en när Instabox och Budbee gjorde gemensam sak under nya bolaget Instabee. Men precis som så mycket annat i dessa tider har det inte hindrat värderingen från att rasa.

Storägaren Creades, som sitter på 5,5 procent av aktierna i Instabee, har nu skrivit ned värdet på last mile-jätten från 18,1 till 13,5 miljarder kronor, enligt Dagens Industri.

Värderingsmetoden för Instabee i fjärde kvartalet är att värdera i relation till jämförbara noterade bolag. Därtill drar vi av ytterligare 30 procent för att spegla det faktum att onoterade bolag är mindre likvida än noterade bolag. Den minskade värderingen av Instabee i fjärde kvartalet är i allt väsentligt en konsekvens av utvecklingen för noterade jämförelsebolag, förklarar John Hedberg, vd på Creades, draget för tidningen.

Han är dock fortsatt positiv inför Instabees framtid. Bolagets omsättning beräknas ligga strax över 3 miljarder kronor i dagsläget, men några exakta siffror är ännu inte officiella.

Bolagets egen underliggande utveckling är fortsatt stark, säger John Hedberg.

LÄS ÄVEN: Budbee och Instabox slås ihop – bildar ny koncern värd 18 miljarder

Nils Lund
nils@ehandel.se