Inför varje Emeet intervjuar vi de partners som kommer till evenemanget i syfte att ge en bild av vad de gör. På Emeet Stockholm är det endast de leverantörer som är partners som kommer att närvara under dagen. |
Bland affärssystemsleverantören Specters cirka 1 500 kunder driver ungefär 85 procent e-handel. De flesta är små eller medelstora, men i takt med att e-handeln växer i stort har bolaget fått allt större kunder. Bolagets webbaserade affärssystem som har utvecklats löpande sedan 2004 har nu också kunder vars omsättning ligger omkring hundra miljoner om året.
- Det system som vi erbjuder är likvärdigt de som de största bolagen använder men är betydligt billigare och enklare att använda. Det gör att även mindre företag kan satsa tiden på sin kärnverksamhet istället för att fastna i onödig administration, säger Lennart Samsson, VD på Specter.
Men även om e-handlarna fortfarande är Specters största kundgrupp märker företaget allt mer hur e-handel, fysiska butiker, och B2B-försäljning smälter ihop, och en av fördelarna som Specter ser med sitt eget upplägg är enkelheten att kombinera flera säljkanaler och att deras kunder får all säljdata samlad i ett enda system.
Från noll till 100 miljoner på tre år
De lyfter gärna fram vad de ser som de största fördelarna med att använda ett affärssystem.
- Jag tycker att allt fler har fått insikten att man behöver ha ett affärssystem i botten. Man behöver bara omsätta två eller tre miljoner för att det ska göra att man sparar pengar på till exempel lagerhantering och bokföringen, säger Specters marknadsansvarige Patrik Johansson, och fortsätter:
- Vi har kunder som vuxit från noll till hundra miljoner på tre år och det hade de inte kunnat göra lika smärtfritt utan vårt system.
Företaget ser det som extra viktigt att ha ett affärssystem om ens företag omsätter från en miljon och uppåt.
- Som nystartad företagare håller man gärna i pengarna och när man sedan växer värderar man inte riktigt sin egen tid vilket kan göra att t.ex. familjen blir lidande. Med ett affärssystem får man tid över som man kan lägga på att utveckla verksamheten eller sådant som händer utanför jobbet, säger Lennart Samsson.
Både Lennart Samsson och Patrik Johansson har varit med i e-handelsbranschen i ett antal år och de vet med sig att det som syns för kunden, till exempel nätbutikens design, ofta får mer investeringsutrymme än det som finns bakom kulisserna.
Är det svårt att få till exempel e-handlare att förstå nyttan med ett affärssystem?
- Ett affärssystem skall ju vara ett nav för att effektivisera så många flöden i verksamheten som möjligt, så det kan vara en utmaning att kommunicera alla fördelar man kan få. Men när vi väl pratar med till exempel e-handlare om deras behov blir det mycket enklare att gemensamt hitta konkreta förbättringsmöjligheter där ett affärssystem kan optimera och göra stor nytta, säger Patrik Johansson.
Tar med e-handlare till Emeet
På årets sista Emeet som går av stapeln i Stockholm den 20 oktober är Specter med som partner. Under dagen kommer företaget att hålla i en session där ett av företagets kunder, det nischade byggvaruhuset Sekelskifte.se, ska medverka. Företaget har funnits i drygt sex år och fick riktig fart på affärerna när det kompletterade e-handeln med en fysisk butik.
- De har haft en stabil tillväxt och gått plus hela tiden. På Emeet kommer de att berätta om sin spännande resa och vilka lärdomar de har gjort längs vägen.
Specter ser mötet med e-handlarna och möjligheten att få en uppfattning om nya behov och utmaningar i branschen som en viktig anledning till att vara med som partner.
- Det brukar alltid vara intressanta diskussioner som gör att vi ibland kan bidra och ibland lära oss något nytt, avslutar Lennart Samsson.