Affärer med hjälp av data när Collector Bank står till tjänst

Affärer med hjälp av data när Collector Bank står till tjänst
Adam Jonsson, produktchef Collector Bank

Collector Bank är med som partner vid Emeet i Helsingborg.

Vid årets första Emeet, som går av stapeln i Helsingborg den 7 april, kommer Collector Bank att medverka som partner. Banken har sedan länge arbetat med att utforma en kundvänlig betallösning och använder nu data för att hjälpa sina kunder att i sin tur få lojala kunder. Detta genom att hjälpa dem att använda sin data på ett fördelaktigt sätt. Känner man till exempel till sina kunders demografi är det lättare att göra riktade marknadsinsatser, något som i förlängningen kan leda till ökad kundlojalitet.

- Det finns ett stort intresse för att göra kunderna lojala. Tidigare har det varit mycket fokus på konvertering men på sikt blir det allt hetare att efterfråga lojalitet. Det handlar ju om att bygga lönsamhet och vi vill gärna vara med i den delen av e-handlarnas liv, säger Adam Jonsson, produktchef på Collector Bank.

"Nyttigt att vara med på Emeet"

Adam Jonsson har sedan tidigare en hel del e-handelsrelaterad erfarenhet. Han kommer senast från Fyndiq och har tidigare arbetat hos Furniturebox och Tretti.se. Han lägger stor vikt vid att ha en återkommande och insatt dialog med e-handlarna, och ser därför fram emot Emeet som han tycker är ett perfekt forum för ändamålet.

- Vi ser Emeet som jätteviktigt. Jag tycker att Emeet över åren har blivit ett väldigt bra event, och det är bra att det fortfarande inte finns någon prestige. Alla är på samma nivå oavsett om man har ett stort eller ett litet bolag. Det är väldigt nyttigt för mig som produktchef och oss som bolag att vara med, säger han.

Senast vi intervjuade Collector Bank var det skräddarsydda betallösningar som stod högst på agendan. Det är fortfarande ett spår som företaget jobbar parallellt med. Det kan till exempel handla om att erbjuda slutkunderna fler dagar för att betala en faktura.

Session om kundlojalitet

Enligt Adam Jonsson håller hans arbetsplats alltid örat mot rälsen för att hålla sig informerad om vad kunderna, det vill säga e-handlarna, efterfrågar. Tanken är att alla Collector Banks befintliga kunder ska få hjälp med att analysera sin data på ovan nämnda sätt.

- Hos oss får man alltid stöd som kund så att man kan förbättra sin affär. Vi tror att detta är något vi kan hjälpa e-handlarna mycket med, säger Adam Jonsson med anledning av fokuset på att skapa lojalitet.

Utöver att sponsra en kaffemaskin som kommer att förse Emeets deltagare med en obegränsad mängd cappuccino kommer Adam Jonsson och hans team även att hålla i en session under eventet. Ämnet för dagen är satt till just kundlojalitet, och han tänker sig att sessionen ska hållas i workshopformat.

- Vi ska driva frågan om kundlojalitet och ta upp små saker som kan ge stort genomslag. Med hjälp av mina och andras erfarenheter tänker jag att vi kan skapa ett bra forum där alla får något att ta med sig hem.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se