Efter ett framgångsrikt fjolår verkar affärerna ha slokat för blombutiken Blomsterpassagen i Fältöversten, Stockholm. Butiken omsatte nästan 32 miljoner kronor under det senast registrerade verksamhetsåret, vilket avslutades i juni 2022.
Men inte bara det, man gjorde även en vinst på 5,4 miljoner kronor och stärkte soliditeten från -51,99 procent till 22 procent och kassalikvididteten från 52,39 procent till 121,21 procent.
Desto dystrare var det dock för moderbolaget Puls AB, som bedriver import och export av blommor, samt detalj- och grossisthandel. Man omsatte förvisso 51,7 miljoner, men gjorde också en blodig förlust på 21,3 miljoner kronor.
Skatteverket begärde konkurs
I början av 2022 försattes båda bolagen i rekonstruktion och drygt ett år senare begärde Skatteverket, som är största borgenär, dem i konkurs. Något som nu blivit verklighet.
Såväl Blomsterpassagen i Fältöversten, samt Puls AB har nämligen själva ansökt om konkurs. Det beviljades den 2 maj för Puls och den 12 juni för butiken i Fältöversten.
Sålde via Foodora
Övriga fyra butiker inom Blomsterpassagen, samtliga i Stockholmsområdet, ska inte omfattas av konkursen.
Det vi har fått till oss är att det rör butiken i Fältöversten. Det beslutades om konkurs i går och nu går vi igenom materian, säger Jonas Gustafsson, advokat på WE Advokater, till Ehandel.
Blomsterpassagen har inte själva bedrivit en egen e-handel, men har låtit kunderna beställa online via Foodora.