ANNONS

Adyen nådde $50 miljarder och tredubblade i Norden

Adyen nådde $50 miljarder och tredubblade i Norden

Under förra året dubblerade betallösningsföretaget transaktionsvolymen och ökade sina intäkter med mer än 100 procent.

ANNONS

När Adyen summerade det gångna året kan det ha dragits på ett smilband eller två. Under 2015 hanterade den nederländska betaltjänsten nämligen hela 50 miljarder dollar i transaktionsvolym, en ökning från 25 miljarder föregående år.

Intäkterna för året var 350 miljoner dollar, vilket är en ökning på mer än 100 procent jämfört med 2014.

– Tillväxten drivs av att traditionella handlare inom detaljhandeln som nu ser fördelarna med att kunna använda ett enda system för samtliga betalningar globalt - oavsett om köpet sker online, på mobilen eller i butik, säger Jussi Lindberg, affärsutvecklingsansvarig för Norden och Baltikum på Adyen.

Fler betalsätt har gett fler kunder

Under det senaste året har en rad globala klädvarumärken valt att använda sig av Adyens omnikanalplattform i flaggskeppsbutiker runt om i Europa. Man har även utökat sina kassabetalningar till USA samt adderat en rad nya betalningsmetoder, inklusive Android Pay, Samsung Pay, Apple Pay.

Samtidigt konstaterar Adyen att man mer än tredubblat antalet nya kunder i Norden under 2015 jämfört med 2014. Varav en är svenska Zound Industries.

– Vi spår en fortsatt stark tillväxt i Norden under 2016, främst tack vare att handlare nu är redo att rulla ut Adyens omnikanallösning även till butiksledet, säger Jussi Lindberg.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se