Efter det starka e-handelsåret 2020 har det nu blivit dags för Adlibrisgruppen att redovisa sina siffror. Och e-handelsföretaget, som för bara några år sedan kämpade med sviktande lönsamhet och problem med leveranser, verkar nu vara vänt på rätt köl.
LÄS ÄVEN: Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor
Under 2020 växte företaget med 19 procent, vilket innebar att man kom upp i en total omsättning på 2,7 miljarder kronor. Samtidigt vändes röda siffror till svarta. Rörelseresultatet ökade nämligen med 266 miljoner och landade på 50 miljoner kronor.
Företaget pekar också på att kassaflödet numera uppgår till 125 miljoner kronor. Det finns med andra ord anledning för företagets vd Jonas Karlén att vara nöjd med det gångna året.
Efter ett tufft omställningsår 2019 där vi vidtog många genomgripande åtgärder kan vi konstatera att vi nu är ett företag som har en fungerande affärsmodell. Våra leveranser har fungerat mycket bra under hela året, kundnöjdheten har ökat och våra undersökningar visar att vårt varumärke är starkast i branschen. Vi har under året tagit marknadsandelar i samtliga marknader där vi är verksamma. Alla nyckeltal pekar åt rätt håll, vilket är oerhört glädjande inför de kommande åren. Jag är stolt över vad alla medarbetare har presterat under 2020 och kan konstatera att vi har kommit längre i vår förändringsresa än vad vi trodde skulle vara möjligt när vi inledde året, berättar han i en kommentar till siffrorna.
LÄS ÄVEN: Adlibris säger upp personal - "otroligt dåligt hanterat"