När två av Sveriges ledande e-handelsbolag, Adlibris och Discshop gick samman i augusti 2012 berättade man om sina planer på att expandera och öka tillväxten, både organiskt och genom nya förvärv.
Någon månad senare utökade Discshop sin produktportfölj med hemelektronik och hushållsprodukter på sajten. Nu är det dags för ett nyförvärv till Adlibrisgruppen när man köper upp leksaksbutiken Bamba.se.
– E-handeln växte med 14 procent under 2012 och leksaker är ett starkt segment som är på uppgång. Vi har följt Bambas utveckling och är imponerade över hur de lyckats nå stora framgångar utan att kompromissa med varken kvalitet eller kundservice därför känns detta förvärv helt rätt för oss, säger Henrik Oscarsson, vd för Discshop och förvärvsansvarig i Adlibrisgruppen.
Ska bli en ledande aktör i Norden
Bamba.se grundades 2010 och är en av Sveriges snabbast växande leksaksbutiker på nätet. 2012 kammade man även hem utmärkelsen Årets E-handlare i kategorin Barn och Familj för andra året i rad när Pricerunner delade ut priser baserats på användarrecensioner.
Som en del av Adlibrisgruppen siktar man på att fortsätta utveckla Bamba.se för att bli en ledande aktör på den nordiska marknaden.
– Fram till idag har vi kunnat utveckla Bamba helt på egna ben men vi har nu kommit till en punkt då vi behöver växla upp till nästa nivå och det känns väldigt spännande att bli en del av Adlibrisgruppens e-handelssatsning och kunna utveckla Bamba tillsammans med dem, säger Anders Danielson, grundare av Bamba.se.
Källa: Press