Under 2012 kunde nätbokhandeln Adlibris bland annat glädjas åt att man slog besöksrekord två gånger om, samt att man utsågs till Sveriges mest rekommenderade företag.
Men det var också en del smolk i glädjebägaren. Lönsamheten i Danmark är inte så hög som man önskar och man har tidigare i år sagt att man överväger att lämna vårt kära grannland. Nu minskar vinsten även i Sverige, trots att man under förra året ökade sin omsättning med drygt fem procent till 1 224 miljoner kronor.
– Även om marknaden fortfarande har tillväxt kan man säga att den nu mognat. Det har blivit en annan och hårdare typ av konkurrens, säger Adlibris vd Magnus Dimert.
Investeringar som ska inspirera
Enligt branschtidningen Svensk Bokhandel minskade Adlibris vinst med nästan 40 procent förra året. Resultatet sjönk från drygt 77 miljoner kronor, till knappt 48 miljoner kronor.
Den största anledningen till det försämrade resultatet ska enligt Magnus Dimert var de investeringar som företaget gjort. Bland annat i ny logistik, större lokaler, teknisk infrastruktur, nya sajter och mobila plattformar.
– Grundmålet med de här satsningarna är väldigt enkelt, det handlar om att de 100 000 kunder som besöker oss varje dag hittar det de vill, inspireras och handlar, säger Magnus Dimert.
Källa: Svensk Bokhandel