I somras kunde vi berätta att Adlibris Marknad, det vill säga Adlibris fysiska butik i Stockholm, skulle utvecklas till ett e-handelsanpassat ombud. För trots att försäljningen och besökssiffrorna tickade på som förväntat, hade inte upplägget med att lämna ut e-handlade varor lyckats så bra som det var tänkt.
- Vi underskattade utmaningarna och tänkte nog för lite. Sade mest att det är bra om man kan hämta i butiken och sen tittade vi på utlämningsställena och tänkte att det kan inte vara så svårt, sade VD:n Johan Kleberg till Ehandel.se då.
"En smart lösning"
Kanske är det därför som Adlibris nu förnyar sin butik med en ny kassalösning. Valet föll på företaget Sitoo eftersom Adlibris enligt ett pressmeddelande “för att lyckas med sitt uppdrag är i behov av en retailkassa som möter konsumenternas nya köpbeteende”.
- Det är en smart kassalösning, säger Linnéa Wiklund, informationsansvarig på Adlibris till Ehandel.se.
"Vill driva kundupplevelsen framåt"
Enligt Adlibris kommer Sitoo att utveckla sin kassalösning så att den kan passa Adlibris önskemål även framåt.
- Vi gillar att jobba med innovativa företag som vill driva kundupplevelsen framåt och fortsätta att utveckla sina tjänster, säger Linnéa Wiklund.
Beskedet om kassasatsningen kommer bara en dag efter att det stått klart att Adlibris investerar i frakttjänsten Shipwallet, som också ska utveckla sin tjänst tillsammans med Adlibris. Samarbetet med Sitoo gäller dock bara den fysiska handeln.
- Och vi har inte investerat i Sitoo, bara så att det inte blir något missförstånd, säger Linnéa Wiklund.