Nätbokhandlaren Adlibris avslutade 2020 på topp. Försäljningen började stiga några veckor innan Black Friday och fortsatte att rusa under julhandeln, och totalt summerade man en ökning på 50 procent. Under samma period förvärvade Adlibris även Campusbokhandeln, som säljer begagnad kurslitteratur, för att renodla sitt bokkoncept.
LÄS ÄVEN: Adlibris ökar 50 procent: ”Finns ingen julmagi”
Men nu kommer företaget med mindre roliga nyheter. Adlibris säger upp en fjärdedel av sin kundtjänstpersonal i Morgongåva. Det skriver Sala Allehanda.
Vi har absolut haft ett bra år 2020, det är något som vi såklart är glada för. Oavsett om vi har ett bra år eller inte, är det viktigt att vi som företag har en bemanning för det behov som finns, säger Linnea Wiklund, HR-chef på Adlibris, till sajten.
Anledningen till uppsägningarna grundar sig i att bolaget har ändrat sin strategi, efter att ha haft problem med lönsamheten.
Vi har renodlat kunderbjudandet och avvecklat sajter vi tidigare drivit. Vi har också förbättrat kvaliteten i våra leveranser. Det har sammantaget gjort att arbetsbehovet på kundservice minskat, säger Linnea Wiklund.
Idag är Adlibris kundtjänstavdelning som omfattar 43 anställningar, men som är uppdelad i två delar. Den ena delen består av kundservicekonsulter i Manilla, och den andra delen är Adlibris egen kundtjänspersonal. Konsulterna ersätter inte den kundservicestyrkan som bokföretaget egentligen behöver, utan täcker upp för arbetsbortfall som exempelvis sjukdom samt förstärker gruppen under högsäsong.
De aktuella uppsägningarna berör 11 konsulttjänster.
Vi har vår grundbemanning i Morgongåva, och den har vi inga planer på att ändra. Ambitionen är att ha en grundbemanning med fast anställning och så lite konsultlösningar som möjligt, förklarar Linnea Wiklund.
Just nu pågår förhandlingar med facket. Adlibris understryker att man "är måna om att sköta det här på ett bra och korrekt sätt". Men de berörda medarbetarna är besvikna.
Det är otroligt dåligt hanterat av Adlibris. Det var vi inte beredda på, vi jobbar på en e-handel och har fullt upp hela tiden. Det känns som att de slänger oss under bussen. En riktig chock, säger en av de uppsagda, som vill förbli anonym, till sajten.
Vi är en liten verksamhet på kundservice och därför blir det en väldigt stor del av oss som tvingas gå.
Linnea Wiklund tillägger att hon förstår att det är svåra tider just nu, men att företaget måste styra upp verksamheten.
Oavsett tajming är det alltid tufft med den här typen av förändringar. Vi har med oss att pandemin kan orsaka oro, men oavsett år verkar vi för att ha en lönsam verksamhet, det är vårt ansvar som företag. Då blir en konsekvens att vi måste säkerställa att vi har en bemanning utifrån det behov vi faktiskt har.