I augusti lanserade Adlibris sin nya e-handelssajt. Man valde då att gå över till en mer dynamisk och enklare design som får anses vara ett ganska stort avsteg från den tidigare sidan. Målet var så klart att öka försäljningen, men riktigt så har det inte blivit.
Enligt tidningen Svensk Bokhandel har ett flertal bokförlag sett en kraftigt minskad försäljning sedan den nya sajten lanserats. Något Adlibris själva bekräftar.
– Vi har tappat 7 procent och ja, orsaken är den nya sajten, säger Linnéa Wiklund, pr-ansvarig på Adlibris.
Ett väntat tapp
Hon poängterar dock att det inte är helt ovanligt att företag som lanserar nya sajter tappar i försäljning till en början.
– Det är väldigt vanligt att man har ett initialtapp när man gör stora förändringar på hemsidor, det handlar om en inkörningsperiod för kunderna. Vi är inte särskilt förvånade.
Trots nedgången ser hon positivt på framtiden och tror att det vänder uppåt igen inom kort.
– Det är svårt att ge en exakt prognos men vi ser redan att det börjar vända. Vår strategi är fortfarande att sajten ska öka vår försäljning, säger Linnéa Wiklund.
Källa: Svensk Bokhandel