"Vargen är här", säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, i en intervju med SvB och syftar på Amazon.
Många bolag har varit nervösa över Amazons intåg på den svenska marknaden. Kanske främst för att ryktet om att e-handelsjätten skulle vara på väg till vårt avlånga land hängt i luften under flera år.
Nu när Amazon är här berättar Adlibris att man varit tvungna till att anpassa sin verksamhet till det nya läget.
Amazons etablering är något som fått oss alla, inte minst oss återförsäljare, att behöva lägga om våra strategier och vässa våra erbjudanden. Långt före själva lanseringen förstås, säger Sakari Luovio.
Men det svenska bokbolaget är trots allt inte imponerade. Adlibris erkänner att man förväntade sig mer av Amazon.
Med stor respekt för världens största e-handlare förväntade jag mig en mer… polerad och slagkraftig lansering, säger Sakari och fortsätter:
Med det sagt följer vi utvecklingen nära, om det blir flipp eller flopp nästa år.
Men det är inte bara Amazons lansering i Sverige som satt stor press på Adlibris verksamhet under 2020. Som resten av branschen har bolaget fått anpassa sig till den rådande pandemin.
Man har fått vässa sina ledarskapsskills, säger Sakari.
Att leda på distans har sina utmaningar, men jag är superstolt över mitt team och hela bolaget. Det har gått förvånansvärt smidigt och teamen har jobbat stenhårt och målfokuserat, även med några katter och barn i Teams-bakgrunden.
LÄS ÄVEN: Adlibris ökar 50 procent: ”Finns ingen julmagi”
Han tillägger att man i år har fokuserat extra mycket på sin marknadsföring.
Vi har förstås sett slagläget på marknaden och skruvat om kampanjerna tillsammans med förlagen, jobbat med prissättningen, leveranserbjudanden och satsat extra mycket på marknadsföringen, avslutar han.