Sommaren 2012 tog Adidas beslutet att förbjuda all försäljning av deras produkter via sajter som Amazon och Ebay i Europa. Beslutet trädde i kraft under 2013 och förbudet gällde även dotterbolagets märke, Reebook.
– Vi vill försäkra oss om att våra produkter säljs via hemsidor från våra partners inom detaljhandeln, eller via vår egen hemsida. Detta för att säkerställa att våra produkter visas på ett korrekt sätt, kommenterade en talesperson från Adidas beslutet.
Efter det öppnade Adidas på mindre än ett år ett dussin nya nätbutiker runt om i världen, men nu har man svängt i frågan.
Utökade riktlinjer
Igår gick Adidas ut med nyheten att det återigen är tillåtet att sälja deras produkter på nämnda marknadsplatser och liknande sajter. Adidas kommenterar det hela med att marknaden utvecklats samtidigt som e-handelns olika distributionskanaler förbättrats.
Men det tros även ligga ytterligare faktorer bakom beslutet. Den tyska konkurrensmyndigheten ska, efter att konkurrenten Asics infört liknande begränsningar, sagt att man planerat en utredning av Adidas och deras förbud.
– Vi har beslutat att utöka våra riktlinjer för e-handel till att även inkludera öppna marknadsplatser. Så länge våra partners följer våra kriterier, kommer det inte finnas begränsningar för online-försäljning i någon kanal, säger Adidas i ett uttalande.
Källa: Reuters
Foto: Adidas