Stora investeringar tynger resultatet men vändpunkten ska vara nådd.
Poddjätten Acast kommer att behöva säga upp 15 procent av alla anställda på grund av ett större besparingspaket. Man visar fina omsättningssiffror, 2021 passerade man miljadgränsen och första halvåret 2022 omsatte man över 600 miljoner kronor. Däremot så finns inte lönsamheten där i dagsläget och man backar med nära 190 miljoner kronor.
I vår förra rapport klargjorde vi att vi har nått en vändpunkt där vi, från det rådande marknadsläget, gradvis kommer att förbättra EBITDA-marginalen till lönsamhet under 2024, säger Emily Villatte, finanschef och vice vd på Acast, i ett pressmeddelande.
Under 2022 har Acast gjort en del tunga investeringar som att man köpte upp den amerikanska databasen Podchaser för 27,2 miljoner dollar, vilket motsvarar cirka 283 miljoner kronor. Man har också investerat i ny teknik för att kunna matcha annonsörer bättre med innehållet i podcast.
Vi kommer även fortsättningsvis att prioritera långsiktiga investeringar i såväl marknadsverksamhet som produktutveckling, men med en organisation som är anpassad till en ny fas för företaget, säger Acast vd Ross Adams.
I dagsläget har Acast cirka 400 anställda, så en nedskärning med 15 procent kommer innebära att närmare 60 personer får lämna bolaget.
Det har varit ett händelserikt år för poddplattformen, man har bland annat också valt att lägga ner sin podcast-app och man har tagit över både Marc Marons WTF-podcast och Framgångspodden med Alexander Pärleros. Tidigare i våras tillsatte man också en ny Norden-vd, Jenny Rahm.