ANNONS

ABS Wheels slog 47 miljoner och siktar mot 70 i år

ABS Wheels slog 47 miljoner och siktar mot 70 i år
Jorge Castro

Resultatet ökade med 77 procent till 7,6 miljoner kronor.

ANNONS

En del höjde säkerligen på ögonbrynet när ABS Wheels nyligen delade ut gratis fälgar till personer som tatuerade in företagets logga, men som vi kunde berätta var intresset stort för att delta.

"Inte hundra procent nöjda"

De flesta av företagets kunder tar dock hellre till pengar för att betala för sina fälgar. I alla fall om man ska döma av ABS Wheels senaste årsrapport. Enligt den har företaget under ett års tid ökat sin omsättning från 32,6 till 47,2 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på knappt 45 procent. Under samma period, det vill säga verksamhetsåret som tog slut den 30 juni i år, har resultatet ökat med 77 procent till 7,6 miljoner kronor.

- Det har i stort sett gått enligt planerna. Vi siktade dock på att nå en omsättning på 50 miljoner kronor, så vi är inte hundra procent nöjda, skriver företagets marknadschef Jorge Castro i ett mejl till Ehandel.se.

Att ökningen ändå blev så pass stark - året innan stannade tillväxten på 31 procent - beror enligt Jorge Castro på att ABS Wheels har arbetat mycket med konvertering på hemsidan.

- Exempelvis har vi gjort knapparna större, arbetat med skönare färger och gjort om layouten från 2016 till 2017, även om det inte handlar om någon jätteändring. En annan stor framgångsfaktor är att vi har etablerat Klarna Checkout och visat på ett tydligare sätt att vi jobbar med Klarna.

Exklusiva fälgar till lägre pris

Men sortimentet i sig har förstås också gjort sitt till för att öka försäljningen.

- Mycket beror även på att vi har tagit hem nya, snygga fälgar. Exempelvis F10- och F20-serien som är lättviktsfälgar. Normalt kostar lättviktsfälgar en förmögenhet, vi har dock valt att saluföra dessa till ett vanligt fälgpris, berättar Jorge Castro.

Hur ser planen ut för det här året?

- Vi planerar att nå 70 miljoner kronor till nästa år. Går allt enligt planerna bör vi nå målet om inte mer. I dag håller vi på att inleda ett samarbete med ett försäkringsbolag och en större däckkedja. Ingenting är dock klart ännu, men vi jobbar på.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se