ANNONS

Zalando testar ny Tinderinspirerad app i Sverige

Zalando testar ny Tinderinspirerad app i Sverige
Christoph Lütke Schelhowe

Modejättens mobile first-strategi har resulterat i en ny swipe-app som just nu testas exklusivt på den svenska marknaden.

ANNONS

Fyndiq var först ut med sin Fyndswipe, en Tinderliknande app som lät användarna swipa till höger eller vänster beroende på vad de tyckte om en viss produkt. Appen gjorde succé direkt och blev en av de mest nerladdade i Sverige kort efter att den hade lanserats. Nu följer Zalando efter med “Fashionflow”, en modeapp som också är inspirerad av den populära dejtingappen.

- Vi tror inte att allt får plats i en och samma app. Därför kan man ha olika appar för olika syften. Fashionflow innehåller en del gamification. Den har ingen standardkatalog som ibland kan vara lite överväldigande på en liten skärm, säger Christoph Lütke Schelhowe, som är ansvarig för Zalandos mobilsatsningar på olika marknader.

Svenskar positiva till att handla i appar

I Fashionflow börjar kunden med att välja ett produktområde, till exempel skor. Sedan visas ett antal skor där kunden helt enkelt swipar efter tycke och smak. Tanken är att appen ska utgöra ett extra lätt och snabbt sätt att komma åt Zalandos utbud.

En testversion av Zalandos Fashionflow-app ska nu finnas tillgänglig i Sverige

Appen testas just nu exklusivt bland de svenska mobilanvändarna eftersom Sverige ses som ett av de mest mobilvänliga länderna på Zalandos 15 marknader. Företaget har också märkt att svenskarna är mer positivt inställda till att handla i appar än många andra nationaliteter.

- Vi är ett internationellt företag och ser skillnader mellan olika länder. De nordiska länderna ligger långt framme vad gäller mobilanvändande. Vi vill inte testa allt i Tyskland utan provar gärna nya affärsmodeller även i andra länder, och Sverige är ganska öppet för den här sortens experiment, säger Christoph Lütke Schelhowe.

60 procent av trafiken från mobila enheter

Det är oklart hur lång tid testperioden kommer att pågå. Men om Fashionflow tas väl emot ska den fortsätta att existera sida vid sida med Zalandos vanliga app, Zalando Fashion Store, som även fortsättningsvis ska utgöra företagets huvudapp. På sikt kan Fashionflow också ta steget ut på fler marknader.

- För närvarande kommer över 60 procent av trafiken till Zalando från mobila enheter. Och det är uppenbarligen en skillnad mellan att handla från en liten eller en stor skärm. Vi nylanserar vår köpupplevelse för att anpassa oss till det här dramatiska skiftet. För oss är det högsta prioritet att kunderna ska få en bra köpupplevelse i mobilen.

Hur viktig tror du att mobilen blir i framtiden? Kommer någon på sikt att handla via desktop?

- Jag tror att det mesta av interaktionen kommer att ske via mobilen. Men egentligen bryr vi oss inte. Det är helt upp till kunden att välja hur han eller hon vill besöka oss. Vi vill erbjuda en sömlös upplevelse och vi ser att våra främsta kunder ofta handlar från olika enheter, säger Christoph Lütke Schelhowe.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se