När Zalando i dag presenterade sitt bokslut för 2015, stod det snabbt klart att det var en rapport som inte bjöd på några större överraskningar. Tidigare i år kom den tyska e-handelsjätten med en preliminär uppskattning på mellan 2,955 och 2,962 miljoner euro i omsättning för helåret, och nu landade företaget på 2,958 miljoner euro. Samtidigt är bolaget lönsamt, och gör ett rörelseresultat på 107,5 miljoner euro.
- Vår position på marknaden har aldrig varit starkare och vi har aldrig förr sett så många fantastiska möjligheter. Nu vill vi locka fler kunder och få en större marknadsandel. Det är ett medvetet val att satsa på tillväxt samtidigt som vi går med vinst - vi tror att det är det bästa sättet att skapa värde på lång sikt, säger Rubin Ritter, styrelseledamot för Zalando.
Stark ökning i mobilen
För året som helhet växte Zalando med 33,6 procent, vilket var ungefär enligt förväntningarna. Zalandos hemmamarknader, DACH-regionen, såg en tillväxt på drygt 28 procent medan resten av Europa ökade med ungefär 40 procent. Enligt våra siffror har Zalandos omsättning i Sverige dock ökat med 52 procent, vilket alltså borde göra Sverige till en av e-handlarens starkaste marknader.
Särskilt bra har det också gått för den mobila utvecklingen. Enligt siffror från företaget ökade besöken från mobila enheter förra året från 48 procent till 60 procent, och Zalandos app ska ha laddats ner 16 miljoner gånger under 2015, jämfört med 7 miljoner under 2014.