Efter vad Zalando beskriver som ett “finansiellt utmanande tredje kvartal”, har det blivit dags för e-handlaren att berätta om sina siffror för Q3.
Omsättningen ökade med 11,7 procent till 1,2 miljarder euro och det justerade resultatet slutade på minus 38,9 miljoner euro - eller drygt 400 miljoner svenska kronor - vilket inte direkt var vad e-handelsjätten hade hoppats på.
- Vi är självklart inte nöjda med våra finansiella resultat under det tredje kvartalet. Vi är inställda på att bygga ett ekosystem för europeiskt mode i full fart och vårt 2020-mål är att fördubbla verksamheten till 10 miljarder euro i bruttoproduktvolym. Inför det fjärde kvartalet är vårt teams fulla fokus inställt på att få en stark avslutning på året, säger Zalandos vd Rubin Ritter i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: E-handelsjätten ökar massivt offline - ansluter 600 butiker i år
Fler kunder än någonsin tidigare
Årets tredje kvartal ska dock även ha haft sina ljusglimtar. Zalando rapporterar bland annat att företagets plattformsstrategi fortsätter att ge utdelning, samtidigt som antalet aktiva kunder - 25,1 miljoner - ska vara bolagets högsta någonsin.
Zalando hoppas nu på att det fjärde kvartalet ska innebära en stark avslutning på 2018. Bolagets prognos är att under oktober, november och december få till en tillväxt på mellan 20 och 25 procent.
LÄS ÄVEN: Zalandos stora julplan avslöjad - stort skifte i marknadsföringen