Modejätten Zalando meddelar idag att de går in på två helt nya marknader. Irland och Tjeckien ska från och med denna sommar kunna ta del av lokala varianter av Zalandos nätbutik.
Detta är första gången sedan 2013 som Zalando tar sig an nya marknader och med expansionen till Irland och Tjeckien så ska e-handlaren nå 15,4 miljoner potentiellt nya kunder.
- Vi är glada att ta Zalando till nya kunder, och vi tror att vårt obegränsade sortiment, vår personliga shoppingupplevelse och omfattande bekväma erbjudande kommer att resonera väl med irländska och tjeckiska kunder. Vi hanterar vår expansion smart och ökar kunskapen från våra befintliga europeiska marknader. Och vi arbetar i vår vanliga Zalando-stil: lansera, lära, iterera och skala, säger Zalandos vd Rubin Ritter i pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Zalando pekar ut H&M som en av sina viktigaste partners
I samband med att Zalando berättar om de nya expansionsplanerna så avslöjar företaget också att de utökat sitt samarbete med H&M. Mer specifikt gäller det H&M:s varumärke Monki. Från och med augusti i år så ska Monkis produkter finnas tillgängliga på alla Zalandos marknader i Europa. Detta blir det tredje H&M-märket som lanseras i Zalandos nätbutik, efter Weekday och Cheap Monday.
E-handelsföretaget kommer, efter expansionen, att finnas i 17 europeiska länder.