I går var det lansering för PostNord Shop i Stockholm. Ett showroom och utlämningsställe i ett. I lokalen exponeras e-handlare och deras produkter i kombination med PostNords tjänster.
Bland de deltagande e-handelsföretagen finner vi inga mindre än Zalando, Outnorth och Eleven. Den sistnämna, Eleven, är inte främmande för att testa nya koncept och lanserade senast igår bakluckeleveranser vilka sker i samarbete med Volvo och PostNord.
I PostNords Shop kommer e-handelsföretagen kunna exponera sina produkter i skyltfönster, inuti lokalen samt på digitala skärmar. Det ska också finnas surfplattor till hands där varor kan beställas direkt via företagens e-handelssidor.
"Helt i linje med Zalandos testkultur"
Modejätten Zalando, som alltså är ett av företagen att exponera sina produkter i PostNord Shop, har följande kommentar gällande konceptet:
− Det är viktigt för oss att förstå våra kunders behov i en allt mer digitaliserad miljö. Att delta i det här pilotkonceptet tillsammans med PostNord är helt i linje med den testkultur Zalando lever efter, säger Kenneth Melchior, Nordenchef på Zalando.
Som vi vet sedan innan kan e-handeln vara det som räddar PostNord i en värld av allt mer minskande traditionella brevutskick. PostNord Shop är förstås ännu ett sätt för företaget att visa att man satsar på e-handel.
− Det är roligt att för första gången kunna erbjuda en miljö dedikerad till e-handel med valfrihet i fokus, säger Anne-Christine Lane, Head of Retail PostNords ombudsnät på PostNord Sverige.
Butiken erbjuder även postjtänster som att hämta, skicka och returnera paket. För de kunder som vill prova sina e-handlade varor direkt vid uthämtning finns ett provrum samt en interaktiv digital 360-graderspegel.
Bilder från butiken:
Fotograf: Henry Lundholm, Spoon