Den norska sportjätten XXL rapporterar idag sina siffror för det tredje kvartalet. Företaget ska ha sett en stark tillväxt i e-handeln trots “svåra förhållanden i detaljhandeln”. Kort sammanfattat så går e-handeln bra men butikerna haltar.
Investerar i omnikanal
XXL berättar om mindre fottrafik till butikerna och en lägre efterfrågan under sommarmånaderna. Först i september sägs situationen ha återgått till det normala.
- E-handeln fortsatte att leverera ett starkt resultat med en tillväxt på 40 procent under kvartalet. XXL introducerade flera omnikanallösningar under kvartalet med positiva effekter och fortsätter att investera i denna modell, skriver företaget.
Totalt skall företaget ha omsatt 2,5 miljarder norska kronor under juli till september, vilket ska vara en försämring “like-for-like” med 6 procent. Rörelseresultatet ska samtidigt ha landat på 190 miljoner norska kronor, vilket också ska vara en försämring.
"Lägre volymrabatter"
Omsättningen i Sverige sjönk samtidigt med 52 miljoner och klockade in på 724 miljoner norska kronor.
- Det här drivs av negativ tillväxt under utmanande detaljhandelsförhållanden och lägre volymrabatter som erhållits delvis på grund av nedskalning av lager.
Investerar uppemot 90 miljoner
Företaget ska dock fortsätta att investera i nya butiker, mer e-handel och nya omnikanalslösningar.
- För att fortsätta tillväxtstrategin, inom både butiker och e-handel, såväl på nya marknader som existerande marknader, kommer XXL att investera i infrastruktur, IT och utbildningar. Investeringarna beräknas ligga runt 70-90 miljoner norska kronor 2018, meddelar företaget.
I samband med kvartalsrapporten meddelar XXL även att de får en ny vd. Den nuvarande vd:n Fredrik Steenbuch avgår och ersätts av Ulf Bjerknes, som tidigare varit operativ chef på företaget.