ANNONS

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan
Lena Ljungquist, VD för Wexthuset

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

ANNONS

I våras berättade vi att fröer på nätet hade blivit en ny trend - till många frösäljande e-handlares glädje, naturligtvis.

Nu kan vi berätta en av e-handlarna som vuxit rejält i och med att trenden tagit fart, Wexthuset.com, är på väg att ta nästa steg. Nämligen steget in i Japan.

På nätet sedan 2002

Företaget, som är ett familjeföretag, började sälja på nätet redan 2002, men har satsat ordentligt sedan 2011. Och sedan dess har den kraft de lagt på e-handeln minst sagt burit frukt.

- Omsättningen har ökat med 50 procent per år, fem år i rad. I år kommer vi att växa ännu mer än så, förmodligen med 70 procent. Så vi landar på strax under 20 miljoner i omsättning, säger Lena Ljungquist, VD och grundare av Wexthuset, till Ehandel.se.

Och nu har företaget alltså lanserats i Japan. Lena Ljungquists son bodde och studerade i landet en period. På så vis kunde företaget få kontakter i landet, bland annat med folk som jobbar med investeringar.

- Det finns två anledningar till att vi lanserar oss i Japan. En liten del i det är att det är roligt. Vi kommer initialt inte att tjäna så mycket pengar på det, utan den största anledningen är att det är ett viktigt koncept för vår plattform, som vi nu också lanserar en helt ny version av.

Egna plattformen anpassas för fler språk

Och Wexthusets plattform är inte vilken som helst. Oliver 360, som den heter, har de nämligen utvecklat helt själva.

- Det är jag och min man som har utvecklat den. Vi jobbade inom IT i många år och har jobbat med standardsystem, användarvänlighet och affärsutveckling. Genom plattformen sköter vi i princip allt utom bokföringen. Logistik, CRM, statistik, allt.

Och det är alltså den plattformen som i och med japanlanseringen uppdaterats på ett avgörande sätt.

- Den nya versionen innehåller multiregionala funktioner. Det innebär att den i Japan kommer att köra just på Japanska, men vi kommer också att kunna gå in på fler marknader.

I grunden används Google translate för att sköta översättningen i det nya plattformssystemet, men sen förfinar Wexthuset översättningen så att allt är korrekt.

Börjar med AR nästa år

Plattformen har spelat en stor roll i företagets snabba tillväxt och nu börjar de också få förfrågningar från andra företag som önskar sig något liknande att jobba utifrån.

- Plattformen ger oss enorma fördelar och stora möjligheter till effektivisering av arbetet. Nästa år ska vi börja med AR och då kommer vi att kunna styra det själva. All hantering sker i backend, så det är väldigt praktiskt, säger  Lena Ljungquist.

Nyemission i oktober

Nu ska företaget snart utlysa en nyemissionsrunda för att stärka tillväxten ytterligare

- Vi hade en liten emission för ett och ett halvt år sedan. Nu gör vi en lite större runda, eftersom vi behöver mer kapital för att kunna fortsätta att växa. Vi har redan nu delägare i Australien och funderar på lansering i fler länder än Japan. Där ser vi bland annat Kanada som en möjlighet. Så vi är redan ett globalt bolag, trots att vi är ett familjeföretag, avslutar Lena Ljungquist.

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap