ANNONS

Webhallens 500 000 spelare handlar för 1,5 miljarder

Webhallens 500 000 spelare handlar för 1,5 miljarder
Anton Nilsson, marknadsföringschefens, Avatar

Nätbutiken fortsätter att utveckla sin e-handel till ett spel.

ANNONS

Vi skrev nyligen om Webhallens lojalitetssystem som de förvandlat till ett datorspel. Ett spel där man kan stiga i nivåerna genom att handla. Något som också gjorde att en kund besökte och handlade i Webhallens alla butiker i Stockholm.

Ledordet är förstås gamification och att göra det roligare att handla. CDON har även anställt en spelutvecklare som ny CTO och vi pratade även då om möjligheterna med gamification inom e-handeln.

Återkommande kunder lyfts

Webhallen meddelar nu att man fortsätter utveckla systemet och att ytterligare funktioner kommer sjösättas efter årskiftet. Och precis som vi skrev i vår tidigare artikel handlar det inte bara om storkunder som ska premieras.

- Med denna gamification engageras kunder i ett system som har anpassats efter att premiera återkommande kunder, inte nödvändigtvis de med hög omsättning – så som i traditionella medlemssystem, säger marknadsföringschefen Anton Nilsson.


Statistik ifrån spelet (e-handeln)

Spelet, eller e-handeln, meddelar nu att man har 500 000 medlemmar. Alla spelar dock inte spelet, vilket inte är ett måste, men kunderna har ändå fått en unik avatar i "klassisk Pixel Art-stil". Avatarerna kan justeras med en miljard kombinationer. 

- Med starka rötter inom gaming-kulturen bestämde Webhallens designteam i ett tidigt skede att ta inspiration från den japanska spelkulturens estetik, med titlar som Final Fantasy och Chrono Trigger, men även moderna alster som Call of Duty har fått bidra med uppslag till funktioner, berättar Anton Nilsson.

Omsätter 1,5 miljarder

Webhallen delger även lite information om sin egen butik och vi kan bland annat utläsa att man nu omsätter 1,5 miljarder och skickar 1,5 miljoner order per år.


Statistik över Webhallen.com

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se