I juni sålde Walmart sin kinesiska e-handel Yihaodian, som säljer dagligvaror på nätet, till den kinesiska e-handelsgiganten JD.com. Som en del i affären fick Walmart aktier motsvarande fem procent av JD.com.
Nu har Walmart utökat sitt ägande ytterligare i den kinesiska e-handlaren, rapporterar Wall Street Journal. Hur stor investering det rör sig om är oklart men Walmart ska nu äga 10,8 procent av JD.com.
Del av en långsiktig plan
Walmart har under året gjort flera stora e-handelssatsningar. Både hemma i USA, där bolaget nyligen köpte upp Jet.com, och internationellt. Just Kina är en marknad som Walmart länge velat stärka sin ställning på men inte riktigt lyckats.
Något Walmart hoppas kunna ändra på och när man nu ökar sin ägarandel i JD får Walmart en observatörsplats vid bolagets styrelsemöten.
– Den här investeringen i JD har varit en del av vår långsiktiga plan och vi tror att denna strategiska allians kommer att få vår e-handel i Kina att växa ännu snabbare, säger en talesperson för Walmart.